Velké rány z motoru
Napsal: 16.02.2024 16:12
Ahoj, z dieselovýho motoru 2.0 tdci 103 kw (v mém případě hdi) najeto 340 tis. km se mi z ničeho nic začaly ozývat opravdu velké rány - jak když mlátí kladivem (spíš palicí).
Vůbec nic zvláštního tomu nepředcházelo. Po ujetí zhruba 130 km jsem normálně vypnul motor, a když jsem se po dvaceti minutách vrátil a nastartoval, začaly se z motoru ozývat velké rány, jako když mi tam nýtuje nějaký opravdu veliký buchar. Nejprve jsem se lekl, že se mi nějak částečně potkal motor a raději jsem ho hned chcípnul v domění, že něco zachráním. Když jsem ale zvážil cenu auta, jeho stáří, nájezd a cenu případné opravy, bylo mi jasné, že na potkaném motoru s 340.000 km už toho asi příliš finančně nezachráním. Zkusil jsem znovu nastartovat, a motor celkem bez problémů naskočil. Stále bouchal, více kouřil, méně táhnul, ale dalších 130 km mě bez větších problémů dovezl domů bez nějakého dalšího zhoršení projevů.
Druhý den jsem s autem absolvoval ještě cestu 6 km do servisu, do poměrně dlouhého a prudkého kopce, a vše bylo bez dalších změn.
Servisák si motor poslechl, řekl mi, že je v háji, že tam zřejmě píst do něčeho naráží, a předpokládaná cena opravy nedávala smysl.
Auto jsem postavil doma na zahradu, a s představou, že hrobeček vykopu až někdy později, jsem ho tam nechal stát až do teď.
To vše se stalo už někdy létě. Teď zhruba po třičtvrtě roce se mi to nějak rozleželo v hlavě a pořád se nechci smířit s tím, že bych se měl s motorem tak snadno rozloučit.
Hlavně mi nedávalo smysl, že šel motor celkem bez problémů nastartovat. Nedávno, když bylo přes den lehce nad nulou (v autě je stále letní nafta) jsem šel a pokusně zkusil nastartovat. 3/4 roku stání i letní nafta zřejmě hrály svou roli, a motoru start chviličku trval. Ne dlouho, ale dost na to, abych si uvědomil, že při startování a rotaci motoru žádné rány slyšet nejsou. Jakmile však motor chytil, silné rány se zase s naprostou pravidelností objevily.
Zkusil jsem tedy postupně odpojovat vstřikovače, a po odpojení 1. válce nedošlo k žádné změně. Při odpojení 2. válce byla změna tak neznatelná, že si ani nejsem jistý, jestli vůbec nějaká byla. Každopádně při odpojení kteréhokoli ze zbývajících dvou válců vždy došlo ke zhasnutí motoru. Naopak jsem následně nezaznamenal vůbec žádný rozdíl když 1. a 2. válec (třeba i současně) odpojím.
Když jsem odpojil všechny čtyři vstřiky a zkusil motor točit naprázdno, točil se naprosto tiše a po mlácení nebylo ani památky.
Vůbec netuším co by to mohlo být, ale napadají mě pouze dvě možnosti: rozvody nebo vstřiky.
Rozvody mi však přijdou velice nepravděpodobné. Tedy spíše bych řekl, že vše potvrzuje, že by to rozvody být neměly. Pokud by rozvody poskočily o jeden nebo dva zoubky, tak by buďto motor nejspíš neběžel vůbec, nebo by běžel špatně na všechny čtyři válce. Každopádně odpojením kteréhokoli z válců by při nestabilním chodu posunutých rozvodů mělo dojít ke zhasnutí motoru. Nemělo by se tedy stát, že dva válce odpojím a nezaregistruji žádnou změnu.
Že by něco mohlo být se vstřiky napovídá i to, že po odpojení prvních dvou není patrná žádná změna. Netuším však, jestli je vůbec možné, aby kvůli vadným vstřikům motor vydával tak veliké rány. Je to opravdu jako buchar.
Pokud by se však přeci jen mohlo jednat i o rozvody je nějaký jednoduchý způsob jak ověřit, že nejsou o kousek poskočené?
Napadá vás prosím někoho co by to mohlo být, nebo jak zjistit o jakou závadu se jedná?
Díky moc
Pavel
Vůbec nic zvláštního tomu nepředcházelo. Po ujetí zhruba 130 km jsem normálně vypnul motor, a když jsem se po dvaceti minutách vrátil a nastartoval, začaly se z motoru ozývat velké rány, jako když mi tam nýtuje nějaký opravdu veliký buchar. Nejprve jsem se lekl, že se mi nějak částečně potkal motor a raději jsem ho hned chcípnul v domění, že něco zachráním. Když jsem ale zvážil cenu auta, jeho stáří, nájezd a cenu případné opravy, bylo mi jasné, že na potkaném motoru s 340.000 km už toho asi příliš finančně nezachráním. Zkusil jsem znovu nastartovat, a motor celkem bez problémů naskočil. Stále bouchal, více kouřil, méně táhnul, ale dalších 130 km mě bez větších problémů dovezl domů bez nějakého dalšího zhoršení projevů.
Druhý den jsem s autem absolvoval ještě cestu 6 km do servisu, do poměrně dlouhého a prudkého kopce, a vše bylo bez dalších změn.
Servisák si motor poslechl, řekl mi, že je v háji, že tam zřejmě píst do něčeho naráží, a předpokládaná cena opravy nedávala smysl.
Auto jsem postavil doma na zahradu, a s představou, že hrobeček vykopu až někdy později, jsem ho tam nechal stát až do teď.
To vše se stalo už někdy létě. Teď zhruba po třičtvrtě roce se mi to nějak rozleželo v hlavě a pořád se nechci smířit s tím, že bych se měl s motorem tak snadno rozloučit.
Hlavně mi nedávalo smysl, že šel motor celkem bez problémů nastartovat. Nedávno, když bylo přes den lehce nad nulou (v autě je stále letní nafta) jsem šel a pokusně zkusil nastartovat. 3/4 roku stání i letní nafta zřejmě hrály svou roli, a motoru start chviličku trval. Ne dlouho, ale dost na to, abych si uvědomil, že při startování a rotaci motoru žádné rány slyšet nejsou. Jakmile však motor chytil, silné rány se zase s naprostou pravidelností objevily.
Zkusil jsem tedy postupně odpojovat vstřikovače, a po odpojení 1. válce nedošlo k žádné změně. Při odpojení 2. válce byla změna tak neznatelná, že si ani nejsem jistý, jestli vůbec nějaká byla. Každopádně při odpojení kteréhokoli ze zbývajících dvou válců vždy došlo ke zhasnutí motoru. Naopak jsem následně nezaznamenal vůbec žádný rozdíl když 1. a 2. válec (třeba i současně) odpojím.
Když jsem odpojil všechny čtyři vstřiky a zkusil motor točit naprázdno, točil se naprosto tiše a po mlácení nebylo ani památky.
Vůbec netuším co by to mohlo být, ale napadají mě pouze dvě možnosti: rozvody nebo vstřiky.
Rozvody mi však přijdou velice nepravděpodobné. Tedy spíše bych řekl, že vše potvrzuje, že by to rozvody být neměly. Pokud by rozvody poskočily o jeden nebo dva zoubky, tak by buďto motor nejspíš neběžel vůbec, nebo by běžel špatně na všechny čtyři válce. Každopádně odpojením kteréhokoli z válců by při nestabilním chodu posunutých rozvodů mělo dojít ke zhasnutí motoru. Nemělo by se tedy stát, že dva válce odpojím a nezaregistruji žádnou změnu.
Že by něco mohlo být se vstřiky napovídá i to, že po odpojení prvních dvou není patrná žádná změna. Netuším však, jestli je vůbec možné, aby kvůli vadným vstřikům motor vydával tak veliké rány. Je to opravdu jako buchar.
Pokud by se však přeci jen mohlo jednat i o rozvody je nějaký jednoduchý způsob jak ověřit, že nejsou o kousek poskočené?
Napadá vás prosím někoho co by to mohlo být, nebo jak zjistit o jakou závadu se jedná?
Díky moc
Pavel