Stránka 1 z 187

stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 11:49
od killerhammer
zakladam tuto temu, lebo debata o tomto mi velmi na fore chyba
ja osobne som bol vzdy zastancom klasickej starej atmosfery, cim viacej ju tocis, tym viacej ide 8)
ale skoncil som s nou, presedlal som na turbo benzin, kvoli charakteristike, aj kvoli tomu ze som xcel skusit nieco nove (ale dizel som nexcel), sak to poznate :wink:

ale ako to uz v zivote byva, nic nie je dokonale a aj svet turbo benzinov ma svoje chyby. nevolajme to priamo chybami ale charakteristikou :idea:

po 10t km na turbo benzine musim jednoznacne napisat vyhody:

klasicka stara atmosfera ma oproti turbo benzinu tieto vyhody:
- je ovela citatelnejsia, sprava sa presne podla plynu, cim viacej date, tym viacej slape
- reaguje na plyn okamzite

turbo benzin ma oproti atmosfere tieto vyhody:
- ma brutalny zatah na nizkych otackach (majitelia dizlov toto tiez poznaju, volaju to zatah "vodspodu" 8)

ale presne naopak z tohto plynu nevyhody:

klasicka stara atmosfera ma oproti turbo benzinu tieto nevyhody:
- od nizkych otacok vobec nejde (doslova stoji), majitelia dizlov toto poznaju ked presadnu do benzinu, vid misoka 8)

turbo benzin ma oproti atmosfere tieto nevyhody:
- reaguje zle na plyn (elektronika + turbo), ak nie ste v pasme kde fuka turbo naplno

z tohto celeho potom vyplyva, ze styl jazdenia na benzine a turbo benzine (aj turbo dizli) je vyrazne odlisna.
a obidva tabory si stoja za svojim stylom :wink:

z mojho pohladu je turbo benzin nepouzitelny na sportove jazdenie :!:
preto som, po skusenostiach s turbo benzinom, uplne prestal rozumiet hot hatchom ako takym :mrgreen:

osobne by som pri nakupe sportoveho auta dal prednost velkoobjemovej atmosfere, pretoze tato bude mat podobne vlastnosti ako turbo benzin z hladiska vykonu pri nizsich otackach a navyse prida aj ostatne vyhody atmosfery, teda citatelnost a skvelu zazitok z jazdy pod plynom na vysokych otackach :idea:
(ale opat sme pri probleme, co sa stane ked k V12 prida BMW 2x turbo :mrgreen: stara V12 potom opat z pohladu V12 biturbo-arov vobec nepojde :mrgreen:)

naopak, pri beznom dennom jazdeni straca stara atmosfera s nastupom novych turbo benzinov uplne svoje opodstatnenie :!:
na turbo benzine totiz urobim vyrazne dynamickejsiu, aj vyrazne kludnejsiu jazdu (aj akukolvek inu jazdu okrem cisto sportovej) pri nizsej spotrebe a mensom reve od motora :wink:

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 12:12
od Daryl
jj objem nicim nenahradis. A kdyz uz preplnovat, tak kompressorem. Charakteristika atmosfery zustava a zvedne se vykon. Jelikoz je kompressor hnany klikovkou, tka tlaci presne tolik, kolik se toci motor. Zadne turboefekty, rozbehy a podobne.

Nicmene, kdyz atmosferu, tak HEMI 6.1 a na to posadit supercharger (kompressor).

:)

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 12:25
od KASHA
Chlapy a co si myslíte o dvojtým přeplňováním? kompresor a turbo? Jako to třeba dělá teď VW, jinak souhlasím s názorem, že atmosférickej velkoobjem bude asi to nej nej :D

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 12:28
od AberF
mno ja mam par zkusenosti s novym Sciroccem, jelikoz to dostal kolega nez mu opravej "prassaka" a muzu rict ze ta maloobjemova 1,4 TSI ma tah jak odspodu tak ve vysokych otackach vcetne pomerne dost rychle reakce na plynovy pedal, jelikoz disponuje jak kompresorem (pro nizke otacky) tak turbem (naopak pro vyssi otacky). sice to byla jen 122konova verze tak to jede dost dobre.

jinak misto HEMI 6.1 s chargerem si muzes dat do auta rovnou MOTOR z tatry 815 :D

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 12:53
od killerhammer
kompresor + turbo to by som xcel urcite vyskusat
inac ten 1.4 tsi vyhral ako motor roka kategoriu do 1500 cm3

aj ked ja sa velmi bojim toho objemu 1400 cm3, musi to mat hrozny zvuk ;-)

V6 turbo dnes beriem ako referencne zvezenie, na pohodovu jazdu, vykon mas ked potrebujes

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 13:01
od TripleJay
Ono zas nemozes porovnavat napr. "bezny" 2.0T motor so 180k a ten isty motor v hot-hatchoch kde ma 200-225-250k. Ono totiz ma uplne inak naladenu elektroniku a cely management motora, aby to nebolo ako "diesel" a tahalo aj nad 5.000/ot a ten "feeling" bol viac do sportova ako to je pri "obycajnom" modely.
Kompresor+turbo je zaujimava vec, tiez by som si na to rad "sahol" :twisted: Nedavno som zachytil info ze BMW robi na 3.0D ktory bude mat 3(!!!) turba 8O
Autor clanku pekne pripomenul co bude stat pripadna oprava :? :lol:

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 13:12
od killerhammer
ja som si ten trend v hot hatchoch vsimol.
ale... 8)
ked som kukal trochu na priebehy, tak oni len nastavia to turbo aby fukalo vo vyssich otackach (aby si ho mohol viacej tocit). so samotnym vyuzitelnym rozsahom nic neurobia :wink:
vsimni si napr novy focus RS je tam motor T5, na focuse ST ma 320Nm od 1600 ot, na focuse RS ma 405 Nm ale uz tusim nad 2000 otackami niekde :idea:
to iste aj ked pozries 2.0 tfsi, standartne 147 kW ma 280Nm od 2200 otacok, pozries audi rs3 kde ma 195 kW ale krutak ma az od 2500 !!!
ale zasa idu az do 5000 ot, na standartom turbo benzine len do asi 4000 :idea:

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 13:25
od madbugie
ja osobne by som bol skor za variantu s kompresorom (niekto tu niekde daval talianske stranky ako na fofo prirabaju kompresor ale je to drahe...)

aby taka 1,6ka mala okolo 135 k s kompresorom, ktory by tahal vodspodu :D a bol by linearny...

cize by sa s tym dalo zablbnut vo vysokych otackach ale aj usporne jazdit pri nizkych otackach s patricnou silou... ale to asi bude az krok dva po turbach, ked zistia ze na tych benzinoch sa viac nicia nakolko vyfukove plyny su horucejsie a je ich viac...

a predpokladam ze kompresory su aj menej nachylne na poskodenie oproti turbu cez ktore idu horuce plyny...

pripadne kombinacia kompresor s turbom...

lebo ono maloobjemove turba asi treba bude dusit do nepricetna aby to tahalo a to asi tiez nebude ono... predsalen diesel ma max otacok pri 4500 - 5000 a benzin sa bude vytacat o 2000ky vyssie s cim rastie tlak, teplota, opotrebenie atd...

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 13:36
od tchifla
Ja to beriem tak, ze nic nie je zadarmo... 8) Aku vydrz ma take turboduchado/kompresor v benzinovom motore?
Ja mam v poslednej dobe dojem, ze stara dobra vacsia atmosfera bude pre mna to prave... :idea:

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 14:07
od killerhammer
tak to turbo v turbo-benzine bude mat rovnake naroky na udrzbu ako na turbo-dizli ak nie vacsie :idea:
kompresor na druhej strane nikdy nedoda vykon zadarmo ako turbo.
je hnany z hriadela motora, preto sa aj tak nerozsiril
aj ked kombinacia kompresor + turbo je asi idealna, tak to dnes vyzera

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 17:07
od georgi
killerhammer píše:tak to turbo v turbo-benzine bude mat rovnake naroky na udrzbu ako na turbo-dizli ak nie vacsie :idea:
Pri benzine je navyse turbo este citlivejsie na rychle vypinanie motora po zivsej jazde z dovodu vyssej teploty vyfukovych plynov a teda aj nahriatejsieho turba.
killerhammer píše: kompresor na druhej strane nikdy nedoda vykon zadarmo ako turbo.
To je ale dan za to, ze po zosliapnuti plynu nemusis cakat, kym motor vyrobi dostatocne mnozstvo vyfukovych plynov, aby roztocil turbo a zvysil tlak a poriadne ta oprelo do sedacky.
killerhammer píše: je hnany z hriadela motora, preto sa aj tak nerozsiril
aj ked kombinacia kompresor + turbo je asi idealna, tak to dnes vyzera
Tak tak, dufam, ze inzinieri od modreho ovalu uz tiez spekuluju, ako to domontovat do nasho milaska...

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 17:13
od georgi
killerhammer píše: z tohto celeho potom vyplyva, ze styl jazdenia na benzine a turbo benzine (aj turbo dizli) je vyrazne odlisna.
Pocuj, do akych cca otacok ti ten turbo benzin taha? Diesel ma nevyhodu, ze nafta hori vyrazne dlhsie, ako benzin, takze nad ~4000 otackami to proste vadne, aj keby si co robil. Pri benzine by som ale cakal, ze do mozes aj s turbom kludne tocit >6.000 a taha ako besny...

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 18:39
od madbugie
ved prave preto pisem ze turbo v benzine bude ovela viac trpiet na teplotu ako turbo v dizli...

ono vies teploty okolo 1000 °C niesu pre akukolvek ocel moc priaznive... a zasa dizlak do maxima vytacas len malokedy, ale za to "zavodnici" budu benzinu slapat na plne gule...

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 18:59
od killerhammer
tie benzinove turba musia byt rozhodne velmi odolne :idea:

o benzinovom turbo motore sa neda napisat ze vadne ako dizel, ten ti proste po 4000 otackach doslova zhasne a musis radit
naopak benzinovy turbo motor mozes kludne tocit do 6,7,8 tisic podla objemu. ale ten narast vykonu uz nie je taky brutalny ako na idealnych otackach
je to ale samozrejme klam, to auto taha v tych otackach brutalne, rovnako ako ked vytocis atmosfericky benzin, uz nema silu z turba ale zo sialenych otacok, lebo vykon = otacky * krutiak (* nejaka konstanta) :idea: :wink:
a prave pre toto je stale mozne aj na benzinovom turbomotore sportovo jazdit, neuradis sa k smrti
aj preto sa teraz preferuju do hot hatchov
a v podstate do vsetkych sportovych aut
sak vidime ten trend :idea:

Re: stara benzinova atmosfera vs novy turbo benzin

Napsal: 17.04.2009 20:22
od vcedula
krasna tema, zasa sa budem vytesovat z debaty :P :P :P

Spolahlivost turbo benzinov nerieste, chalani. Vsetko je to otazka penazi. Klasicky diesel mal problem ze potrebuje velky motor (objem) a mal velku vahu (vyzadovali si tlaky), natlacili do toho kopu prachov a zrazu sa to dalo, motor je mensi, lahsi (dokonca VW predava TDI verzie lahsie ako klasicke benziny pri rovnakom vykone). Aj casovanie vznietenia bolo niekedy problem, aj samotne turbo bolo niekedy neprekonatelny problem a uz z toho nic nie je. Chce to peniaze a vsetko sa bude dat.

Pozrite sa napriklad na preplnovane rally auta (STi, EVO). Ano, su na ne vysoke servisne naklady ale aj pri takychto extremnych vykonoch nemusis menit turbo kazdych 50 000 km. A vid motory vo WRC, kde ide turbo v brutalnej zatazi aj 6x denne 20 min v kuse 3 dni za sebou a nebyvaju s tym problemy (ked ste nahodou este nevideli, ako sa zahrievaju turba na WRC tak to odporucam pozriet). Vsetko je to o peniazoch a vsetko sa da. Pouzitie inych materialov, chladiacich technologii (vstrekovanie vody a pod), to vsetko je uz vymyslene, len bezne automobilky to este nerobia.

Ale pre mna vyzera najlepsie inteligentna kombinacia kompresor / turbo, ako uz ukazuje VW pri odpajani kompresoru pri zvysenych otackach. A vobec, kompresor sa mi viac paci prave preto, lebo cielom je do mensieho motoroveho priestoru vtlacit viac vzduchu, co kompresor dokaze spravit tak isto ako turbo. To ze to zoberie 20 kW vykonu, na to kaslem, ked mi to prida 60 :D.

Jedneho casu som rozmyslal nad tym, ako by som na moj motor dal nejake to turbo (samozrejme casom), ale teraz som si uz pomaly isty, ze by to chcelo skor kompresor.

Klasicke velke motory su podla mna stale velka vyzva a krasa, ale ich doba uz skoncila. Buducnost su male lahke motory s velkym vykonom. Ale aj tak sa vzdy kazdy otoci za V8, to je jasne 8)