djhell píše:Tonda-b: dobre, tak predpokladejme, ze bych sehnal schopneho chiptunera. Me vylozene zajima, co vse vymnenit, nez jit do chipu, co je dostatecne predimenzovane a co ne.
To ale záleží na stupni úprav a na výsledném kroutícím momentu.
Jednou měli u kamaráda přes zimu na brzdě volno a na dvoře nic moc používanou Octavii Combi I 1,8T se 150k a předním náhonem v základu.
Tak si vyndali motor, dali ho na brzdu a ladili data.
U 200 k výkonu zjistili, že mají teplotu výfukových plynů 950 st.C a že by to turbo dlouho nevydrželo.
Důvodem byla příliš skromně dimenzovaná turbína turbodmychadla.
Zřejmě aby měl motor dobré reakce na přidání plynu.
Ovšem po uvedeném zvýšení výkonu se začala chovat jako špunt - objemu výfukových plynů přestávala stačit a jejich teplota šla nahoru.
Tak si spočetli svoje turbo - jiné průměry kompresoru i turbíny, jiná lopatkování - úplně jiné a vodou chlazené.
U Garretů vhodné našli a koupili ho (cena 80k).
No a začali předělávat vše před i za turbem - od filtru vzduchu dál použili 2 mezichladiče místo jednoho (10 st.C dolů na teplotě stlačeného vzduchu bylo + 10 k výkonu), no a když už předělávat výfuk, tak celý nový - nerezový s kovovými katalyzátory.
Pořád nebylo nic jiného v motoru - sériové vačkové hřídele, komprese atd.
Jo, pro postřik pístů zespodu tlakovým olejem použili větší trysky (z TDI motoru) - víc oleje odebere ze dna pístů víc tepla.
Takže i 13-řádkový chladič motorového oleje.
Úprava přední části karoserie pro lepší přístup vzduchu ke všem chladičům.
Větší vstřiky.
Výsledkem bylo 256 k výkonu a teplota výfukových plynů jako na sériovém motoru.
Ovšem tomu bylo třeba přizpůsobit další věci:
- spojka s kovokeramickou lamelou
- 6-stupňové převodovka (ne kvůli malé pružnosti motoru, to rozhodně ne, ale protože byla konstruována na vyšší kroutící moment)
- poloosy
- brzdy
- podvozek - péra, tlumiče
No a na světě byla Octavie Combi (mně osobně se nejvíc líbil ten fór že to bylo v kombíku), která měla jediného soupeře - Porsche.
Mercedes, AUDI a BMW se zastavily na 250 km/h, ale Octavie měla maximálku 270 km/h...
Legrace byla i při tvorbě dat - bylo třeba stanovit hranici, od které to má opravdu jet.
Takže do 4000 otáček a do 2/3 sešlápnutí plynu šlo skoro všechno, co kompresor turba vyprodukoval, do obtoku.
Výsledkem bylo auto, se kterým bylo možné v pohodě parkovat u Kauflandu, popojíždět ve frontě aut atd. a žádná nervóza, kde se člověk podíval na pedál plynu a už to poskočilo.
Ovšem zajímavé svezení to bylo:
Na suchém asfaltu na 235 kvalitních gumách ses rozjel a na dvojku prošlápl plyn.
Do 4000 otáček to akcelerovalo pěkně, podstatně líp než u sériáku, ale ve 4000 otáčkách se vytvořil zajímavý efekt - přední kola se obalila bílým kouřem, jak se začala protáčet a pálit...
Když to shrnu - je to vždycky motor a jeho změněné parametry, který si vynutí změny ve zbytku auta.
Pokud budeš mít třeba o 30 k víc, není moc co řešit.
Ale +100 k může chtít změn docela dost.