Systémy stability ABS, ASR, TCS, ESP, EBV, EBA

Moderátor:foki
Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1685
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Systémy stability ABS, ASR, TCS, ESP, EBV, EBA

Příspěvek od Jemar » 27.02.2009 13:33

Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking Systém)

je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. Svojí funkcí má zabránit zablokování kola při brzdění, a tím i ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Cílem a výhodou brzdového systému s ABS je, že vozidlo je ovladatelné i při prudkém brzdění.
Protiblokovací systém ABS je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. ABS zabraňuje zablokování kola při brzdění, kolo se stále odvaluje čímž se zabrání ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Odvalující se kolo umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění nebo brzdění na kluzké vozovce). Zablokované kolo totiž nepřenese žádnou boční sílu a neumožní zatočení.
1.jpg
Systém zabraňuje zablokování kol při brzdění tím, že automaticky reguluje brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. Zablokováním kola by došlo ke ztrátě adheze a vozidlo by se stalo neřiditelné, nebylo by možné měnit smět jízdy otáčením volantu.
Každé kolo má vlastní snímač otáček, který dává řídící jednotce informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol. Když řídící jednotka dostane signál, že je kolo blokováno, krátkodobě sníží tlak v brzdovém systému s cílem znovu kolo uvést do pohybu. Systém ABS tak může učinit 12–16× za sekundu, a tím zajistit relativně stále otáčení kol a řiditelnost vozu (pozn. řiditelnost vozu viz. Kammova kružnice). Při prudkém brzdění tedy systém ABS udržuje brzdnou sílu na mezi adheze. Dochází k zablokování kola a následném uvolnění rychlém sledu za sebou až do zastavení vozidla.
2.jpg
Legenda:
1 – snímací kroužek úhlové rychlosti kola (u Focusu součást ložiska)
2 – snímač
3 – kabel snímače
4 – hydraulická jednotka s elektromagnetickými ventily pro každé kolo
5 – elektronická řídící jednotka

Každé kolo je vybaveno indukčním snímačem otáček, viz obrázek nad textem žlutý snímač u brzdového kotouče. Ten dává řídící jednotce informace o pohybu kola. Řídící jednotka (šedá krabička) situaci vyhodnocuje a pomocí regulačního ventilu (hnědá součást v horním obrázku) případně snižuje tlak v brzdovém systému.
3.jpg
3.jpg (36.11 KiB) Zobrazeno 29685 x
Systém ABS byl vyvinut firmou BOSCH v roce 1978. Historie však sahá ještě dál. Již na počátku 20. století se objevovaly úvahy o tom, jak by bylo možné zabránit blokování kol při prudkém brzdění. Firma Bosch ohlásila již roku 1936 patent na „Zařízení k zabránění silného brzdění kol motorového vozidla“. Avšak teprve s příchodem elektronického řízení mohli inženýři vyvinout protiblokovací brzdový systém, který byl dostatečně rychlý a robustní pro použití v motorových vozidlech. První komerční uplatnění nalezl systém jako zvláštní výbava vozu Mercedes-Benz třídy S a krátce na to také u BMW řady 7.
Nevýhodou ABS je v některých případech delší brzdná dráha (co vyplývá ze samotného principu ABS). Problém s ABS nastává i na tzv. roletách na silnici, kdy kola nadskakují na nerovnostech vozovky a tím předávají senzorům informaci o nepoměru rychlosti otáčení, kterou ABS (v tomto případe nesprávně) vyhodnotí jako nebezpečí smyku.

CO JSTE NEVĚDĚLI
Jak poznáte činnost systému ABS?


Při prudkém brzdění na mezi adheze je slyšet přerušované brzdění, např. na mokré vozovce. Přerušování způsobuje svou činností právě ABS, když odpouští tlak v brzdovém systému. Tím sníží brzdnou sílu a kolo se odblokuje. Pedál při této činnosti jakoby kope a při delším brzdění klesá k podlaze. Málo zkušený řidič by se mohl zaleknout a povolit brzdový pedál, to by ovšem byla chyba.

Brzdná dráha na mokré vozovce.

Na suché vozovce má vozidlo bez ABS kratší brzdnou dráhu. Na vlhké vozovce se už rozdíly vyrovnávají a zledovatělém povrchu má vozidlo s ABS brzdnou dráhu kratší. Důležitou výhodou však zůstává především možnost řízení vozidla při brzdění.
4.jpg
4.jpg (45.84 KiB) Zobrazeno 29660 x
CO JE BRZDNÁ DRÁHA?

Brzdná dráha je vzdálenost, na které se vozidlo jedoucí nějakou počáteční rychlostí úplně zastaví.

Podrobněji
Brzdná dráha je tvořena dvěma faktory – reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu sekundu, v závislosti na rychlosti řidičovy reakce. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 50 km/h je reakční dráha 14 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha závisí na počáteční rychlosti a mnoha dalších faktorech.
5.jpg
zdroj: http://www.ibesip.cz
Naposledy upravil(a) Jemar dne 01.03.2009 05:33, celkem upraveno 4 x.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1685
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Systémy stability (ABS atd.)

Příspěvek od Jemar » 27.02.2009 13:42

Brzdění má zhruba následující průběh. Od zpozorování překážky do okamžiku vzniku brzdné sily na kole uplyne čas „tr“. To je reakční čas řidiče a čas, ve kterém řidič přesune nohu na brzdový pedál. Další časový úsek označme „tp“, je to čas tzv. prodlevy brzd. V tomto čase se vymezí a překoná vůle v kloubech a ložiskách, brzdové obložení dosedne na třecí plochy brzd. Až potud jede při zanedbání jízdních odporů automobil nesníženou rychlostí. Další úsek se nazývá doba náběhu brzdy, což je čas, ve kterém účinek brzd dosáhne svého maxima, označení „tn“. V dalším časovém úseku „tu“, tj. během doby plného brzdění, předpokládáme konstantní zpomalení až do úplného zastavení. Průběh velikosti brzdné síly je znázorněn na následujícím grafu.
6.jpg
Dodržujete bezpečnou vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem. Nezapomeňte, že bezpečný odstup roste se zvyšující se rychlostí. Minimální vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla je přibližně rovna vzdálenosti, kterou ujedete aktuální rychlostí za 2 sekundy. 2 sekundy je přibližná doba, za kterou začne Vaše vozidlo efektivně brzdit. Nepodceňujte tuto vzdálenost!
7.jpg
Firma Bosch však rozvíjela systém ABS dále. Výsledkem dalšího vývoje vznikly systémy ASR (protiprokluzový systém, který zabraňuje protáčení kol při rozjíždění), elektronický stabilizační program ESP. V posledních letech se objevuje ABS společně s EBV (systém elektronického rozdělování brzdné síly).

ASR

ASR je protiprokluzový systém zajištující přenos hnací síly od motoru na povrch vozovky. Protiprokluzový systém ASR (z německého Antriebsschlup¬fregelung) zabraňuje protáčení poháněných kol snížením výkonu motoru. V případě, že se poháněná kola začnou protáčet, systém ASR sníží točivý moment motoru na hodnotu, kterou jsou kola za daných adhezních podmínek schopna přenést na vozovku, aniž by se protáčela.NCIP
ASR pracuje v součinnosti se systémem EDS a řídící jednotkou motoru. Narozdíl od EDS (elektronické uzávěrky diferenciálu) může ASR pracovat při každé rychlosti vozidla. Systém ASR tak zvyšuje bezpečnost a stabilitu jízdy na kluzkém povrchu, zároveň zabezpečuje plynulé zrychlení bez prokluzujících kol. Při jízdě v zatáčce působí systém regulace prokluzu proti nedotáčivosti vozidla a zvyšuje jízdní stabilitu.
Snímače otáček kol, které jsou společné s ABS, neustále sledují otáčky kol hnané nápravy. Řídicí jednotka, která je také společná s ABS, porovnává tyto údaje s otáčkami kol nepoháněné nápravy. Pokud na základě signálů ze snímačů otáček řídící jednotka vyhodnotí, že dochází k prokluzu hnacích kol (kola), je řídicí jednotkou vydán pokyn, aby toto kolo bylo přibrzděno. V případě vyšší rychlosti je řídicí jednotkou motoru vydán příkaz ke snížení točivého momentu motoru vynuceným ubráním plynu. Následkem tohoto zásahu se kola přestanou protáčet.
8.jpg
Je-li systém ASR při jízdě aktivní bliká kontrolka na přístrojové desce. Řidič může následně přizpůsobit styl své jízdy, zároveň je varován, že se nachází na vozovce s horší adhezí. ASR lze vypnout např. při jízdě se sněhovými řetězy, kdy je prokluz nevyhnutelný. Automobil vybavený ASR zároveň obsahuje elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, která působí do rychlosti 40 km/hod.

ESP

ESP je elektronický systém jízdní stability. Pomáhá zvládnout kritické jízdní situace. Zkratka ESP pochází z anglického Electronic Stability Programme což v překladu znamená elektronický stabilizační program. Systém ESP pomáhá svými zásahy do řízení zvládnout některé kritické situace, které mohou při jízdě nastat. Je-li zjištěn nestabilní stav jízdních vlastností vozidla, dojde k samočinné aktivaci ESP, které vozidlo stabilizuje. Ke své funkci ESP využívá i další elektronické systémy podvozku jako ABS a protiskluzové systémy. Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů, tím zvyšuje aktivní bezpečnost. Podle statistik se usuzuje, že by se zabránilo zhruba desetině dopravních nehod, kdyby všechny vozy byly vybaveny ESP. Tento systém vyhodnocuje až 30 krát častěji než řidič stav jízdní stability a v případě potřeby okamžitě zasahuje přiměřeným způsobem za účelem jejího obnovení.

Aby mohlo ESP správně reagovat v kritické situaci, musí si odpovědět na dvě otázky. Kam řidič vozidlo směřuje a kam vozidlo doopravdy jede. Pro zodpovězení těchto otázek je systém vybaven celou řadou snímačů. Snímač natočení volantu a snímače otáček všech kol zodpoví otázku, kam řidič vozidlo směřuje. Odpověď na druhou otázku, kam vozidlo skutečně jede, pomáhá zjistit měřič příčného zrychlení a rotačního momentu setrvačnosti. Na základě těchto hodnot systém může porovnat požadovanou dráhu vozidla se skutečnou. Pokud se hodnoty liší systém vyhodnotí situaci jako kritickou a zasáhne.
9.jpg
9.jpg (17.5 KiB) Zobrazeno 29461 x
Cílenými brzdnými zásahy vytvoří opačný otáčivý moment, než je moment, který vozidlo dostal do smyku. Při nedotáčivém smyku systém přibrzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky a sníží tah motoru. V druhém případě, tedy při přetáčivém průjezdu zatáčkou, systém ESP přibrzdí kolo na vnější straně zatáčky, opět provede zásah do řízení motoru a případně i automatické převodovky.
10.jpg
Tímto způsobem systém ESP vyrovnává vznikající smyk. Princip vyrovnání nevyžaduje přímé zásahy do řízení. Ve skutečnosti se blíží způsobu, kterým jsou řízena pásová vozidla.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1685
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Systémy stability (ABS atd.)

Příspěvek od Jemar » 27.02.2009 13:53

11.jpg
Uvažujme nejprve vozidlo bez ESP. Řidič se vyhýbá předmětu na vozovce, a proto nejprve trhne volantem doleva a následně doprava. Po tomto vyhýbacím manévru se zadní část vozu pohybuje rychleji a vozidlo se dostává do smyku. Otáčí se kolem svislé osy a pro řidiče je neovladatelné
12.jpg
Nyní stejná situace u vozidla vybaveného ESP. Řidič opět prudce stáčí volant doleva a snaží se překážce vyhnout. Díky signálům přicházejícím z čidel rozpozná systém ESP, že vozidlo se dostává do nestabilního stavu a začíná zasahovat do řízení. Nejprve podpoří zatočení vozidla přibrzděním levého zadního kola. Zatímco vůz ještě zatáčí doleva, strhává řidič volant doprava s cílem navrátit vozidlo do původního směru. ESP přibrzdí pravé kolo, a tím podpoří zatočení doprava. Zadní kola se otáčejí volně, a tím zajišťují vytvoření optimální stranové vodicí síly.
13.jpg
Tento manévr může vést ke vzniku smyku. Aby se zabránilo vybočení zadní části vozu, přibrzdí ESP levé přední kolo. Ve zvláště kritické situaci může dojít k úplnému zablokování kola, aby došlo k omezení boční vodicí síly na přední nápravě (Kammův kruh tření). Po ukončení všech nestabilních stavů ukončuje ESP svoji činnost.
14.jpg
Objevení a následné zavedení ESP znamenalo v automobilovém průmyslu převratný pokrok. Obdobná situace nastala kdysi při zavedení ABS. Prvním vozem, který byl vybaven systémem ESP, se stal v roce 1995 Mercedes E nové generace. Cena tohoto systému byla tak vysoká, že se jako většina technických novinek zaváděl jen u luxusních vozů vyšší třídy. Kvůli nezdařilému testu švédských novinářů v roce 1997 se však ESP rychle dostalo do výbavy i vozidel nižších tříd. Při onom testu nového Mercedesu třídy A si automobil nedokázal poradit s tzv. losím testem a převrátil se. To vzbudilo mnoho kritiky. Aby značka Mercedes neztratila kredit, začala vybavovat i tyto levnější modely systémem ESP. Nemalou měrou se o existenci ESP zasloužila i firma BOSCH, která se zabývá vývojem těchto a podobných elektronických systémů a je jeho největším výrobcem. V současnosti se systém ESP uplatňuje v každém třetím vozidle vyrobeném v Evropě.

ESP bude povinné

Evropská unie (EU) hodlá učinit ze stabilizačního systému povinnou součást výbavy nových aut. Počínaje rokem 2014 by měly všechny nové automobily v Evropě disponovat elektronickým stabilizačním systémem, rozhodla o tom Evropská komise. Nedávný výzkum prokázal, že stabilizaci má pouze 42% aut, prodaných na území EU. Zpravidla se jedná o větší a dražší auta.


EBV

Elektronické rozdělování brzdné síly EBV provádí samočinnou úpravu brzdného tlaku mezi přední a zadní nápravou. Elektronické rozdělování brzdné síly EBV z německého (Elektronische Bremsverteilssystem) provádí úpravu brzdného tlaku mezi přední a zadní nápravou. EBV pracuje s podstatně větší přesností než mechanické rozdělování brzdné síly. Systém EBV zohledňuje zatížení vozidla a podle něj samočinně rozděluje optimální brzdný účinek mezi brzdy na přední a zadní nápravě. EBV řídí maximální možný účinek brzd na zadní nápravě tak, aby nedošlo k „přebrždění“ zadní nápravy.
Díky optimálnímu brzdnému výkonu zadních kol dochází k menšímu zatížení brzd předních kol. Méně se zahřívají, a tím se zmenšuje nebezpečí zeslabení účinku brzd v důsledku jejich ohřevu. Vozidlo vybavené systémem EBV má proto kratší brzdnou dráhu.
Naposledy upravil(a) Jemar dne 01.03.2009 04:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1685
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Systémy stability /ABS, ASR, ESP, EBV/

Příspěvek od Jemar » 28.02.2009 16:49

Jak to vypadá u Focusu?
ABS.jpg
Díl označený jako jednotka ABS je hydraulická jednotka s elektromagnetickými ventily pro každé kolo. Řídící jednotka ABS je schovaná až vzadu za hydraulickou částí a není vidět. Celý blok je přišroubovaný v motorovém prostoru na levé straně (ve směru jízdy) pod pojistkovou skříňkou.
Na příčce motorového prostoru v oblasti pedálů je hlavní brzdový válec a podtlakovým posilovačem brzdného účinku.
Brzdový válec.jpg
Naposledy upravil(a) Jemar dne 01.03.2009 16:50, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Skubi
Test driver
Test driver
Příspěvky: 11856
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Přerov
Kontaktovat uživatele:

Re: Systémy stability /ABS, ASR, ESP, EBV/

Příspěvek od Skubi » 28.02.2009 17:04

Obrázek
jedním slovem super :wink:
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car
Obrázek
Obrázek
Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!

Uživatelský avatar
herizn
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 706
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Olomoucko

Re: Systémy stability /ABS, ASR, ESP, EBV/

Příspěvek od herizn » 28.02.2009 20:36

.....uff... :roll:
Ford Focus 1,6 Zetec-SE,Futura-74KW-stříbrná metla,11/2001,hatchback5

Obrázek

Uživatelský avatar
mathes
Nováček
Nováček
Příspěvky: 29
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: dolní branná

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od mathes » 06.03.2009 18:54

Hezky pěkně!!
ford focus,1.6 16v,zetec,futura 5d.r.v2000

Obrázek

ORBman
Junior
Junior
Příspěvky: 211
Registrován: 05.07.2008 21:33

ESP názorně v akci

Příspěvek od ORBman » 06.03.2009 19:02

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L7oqIPj1QEc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc[/youtube]

Poučení? Pokud vyloženě cíleně nechcete hodit smyk, nemá prakticky žádný smysl ESP vypínat a to i v případě, že jste skutečně vynikající řidiči (přibrzdit jedním konkrétním kolem stejně nebudete umět).

Jinak moderní sportovněji založená auta (BMW Mx a některé nové sportovní Mercedesy) používají takovou obdobu ESP, při které (zjednodušeně řečeno) nepřibržďují vnitřním kolem, ale naopak posílají výkon na vnější.

P.S. Rozestup 2 sekund bohužel nedodržuje prakticky nikdo :-( Narozdíl od našich policajtů, kteří mimo měření rychlosti prakticky nic jiného nekontrolují, v Německu za nedostatečný rozestup pokutu dostat lze, tamní policie to ráda měří v maskovaných autech.

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od tomason » 21.04.2009 07:44

jo souhlas prdelolepové ,alias řidiči agresoři s iq tykve co tě hrnou před sebou i když jedeš maximální povolenou rychlostí .Frustrovani manageri či co to je za zamindrákovaný podpantofláky tak ty bych pokutoval imrvére doufám ,že se nepoznáváte :mrgreen:
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Fanino
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 10.06.2009 15:14

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od Fanino » 19.06.2009 22:49

Měl bych jeden dotaz na zde přítomné odborníky - je možné, aby auto mělo ESP a nemělo ABS? Dík moc za info

Uživatelský avatar
L_u_k_y_n
Nováček
Nováček
Příspěvky: 130
Registrován: 10.04.2009 14:26
Bydliště: Praha-východ

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od L_u_k_y_n » 26.06.2009 11:04

to Fanino: četl jsi to vůbec? 8)
Ford Focus II 2.0 TDCi Ghia, r.2005

zirafak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 8973
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od zirafak » 26.06.2009 11:12

Ste vo vlakne technicke informacie,takze debatu o ESP baliku poprosim v separe uz zalozenom a riadne velkom vlakne. :idea:
napr.tu:
http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... &hilit=esp

Fanino
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 10.06.2009 15:14

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od Fanino » 26.06.2009 11:14

No právě že četl a proto se ptám :) tedy na vysvětlenou díval jsem se v Microcatu na jedno auto, u kterého bylo ve výbavě napsáno, že ESP má a ABS ne... :? jeví se mi to jako nesmysl a proto ten dotaz...

ooops - omlouvám se jiného vlákna jsem si nevšimnul

Uživatelský avatar
Petrxxx
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od Petrxxx » 15.12.2009 17:04

Měl bych dotaz: mohu do auta ESP nebo ASR dodatečně instalovat?? jaký je mezi nima rozdíl?? (jako v instalaci, dílech a zapojení)???

Uživatelský avatar
strasa
Nováček
Nováček
Příspěvky: 134
Registrován: 30.10.2008 19:22
Bydliště: Č. Budějovice

Re: Systémy stability /ABS, ASR(TCS(, ESP, EBV(EBA(/

Příspěvek od strasa » 16.12.2009 18:15

ESP - videa, jak to vypadá v akci (půlka z toho jsou i marketingový klipy.....)
http://www.bosch-esperience.com/uk/lang ... tions.html

asi před měsícem jsem byl na školení v Ansbachu, byli jsme se podívat na i lince, kde se ESP vyrábí. skoro všechno od začátku do konce kompletují roboti :lol:

mimochodem - hádejte, kdo první vyráběl ESP do aut :wink:
http://www.bosch-esperience.com/uk/language1/index.html
ŠKODA OCTAVIA III kombi, 1,4 TSI 110 kw Style Plus, 07/2018
HONDA CIVIC Urban Titanium, 1,4 i-VTEC 73 kw Comfort, 11/2011
byl:
FORD FOCUS II kombi Deep Navy, 1,6 TDCi 66kw Ambiente , 09/2005, Galerie
RENAULT 19 HB, 1,4 benzín, 1991

Odpovědět

Zpět na „Technické informace + diagnostika“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů