Kvalita motorové nafty

Moderátor:phofy
Odpovědět
zajo
Nováček
Nováček
Příspěvky: 39
Registrován: 27.03.2009 10:39
Bydliště: Frenštát p. R.

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od zajo » 23.05.2009 22:31

alexino píše:zajo: kterou kartu konkretne? ja jsem z te jejich nabidky vcelku zmaten. Tu platebni nebo nejakou pouze slevovou? A kolik to stoji? Jinak jak sem porad se zastaval Shellu, tak ted uz taky beru jen u Benziny, davam i ten VIF, bo porad doufam ze delam motoru dobre. Jen by Benzina mohla zavest neco podobnyho jako Shell co se tyce bodu, sice davaj jakysi nalepky, za ktery ale muzes koupit levneji akorat nejake blbe tasky a ksiltovku :D

platební, ale nemám ji přímo z benziny, ale přes jednu nejmenovanou firmu. Jestli je zájem mohu poradit.
tomason píše:Jedna důležitá informace VIF se může míchat s Vervou i TopQ není to na škodu imho ,ale nečekejte že se vlastnosti aditivované nafty nějak výrazně zlepší má to svůj strop a pčeaditivace je zbytečná :wink:
tak tak . Podle mých suběktivní pocitu(vibrace, hluk) a spotřeby dle BC je zbytečné přidávat VIF do TopQ, ale zimní VIF si neodpustím-nechci parafín v nádrži. Jistota je gulomet, řekla babička a koupila si dělo!!!
Fo Fo Combi 1,8 TDDi 10/2002, 66kW, šedá metal?!
Obrázek

Uživatelský avatar
t.dudis
Junior
Junior
Příspěvky: 320
Registrován: 20.11.2008 20:59
Bydliště: Starý Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od t.dudis » 28.05.2009 15:03

Tak co zkoušel už ste někdo ten Agip DieselTech? Nádrž mám skoro už suchou a už by ho měli mít snad všude, tak bych zítra zkusil plnou.
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 28.05.2009 15:33

Já byl sem zklamaný Verva o poznání tišší nevim jaké má cetanové číslo ,ale spotřeba šla o 0,3dcl na horu chtělo by to ale vyjet víc nádrží po sobě neznám pěnivost Agipu takže ho teoreticky můžeš natankovat víc toho paliva a pro objektivitu je třeba vzít více než jednu nádrž já se vrátil k Vervě pro Agip musím zajíždět až do Makra 24,7 Verva Diesel 26,6 Praha9
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
t.dudis
Junior
Junior
Příspěvky: 320
Registrován: 20.11.2008 20:59
Bydliště: Starý Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od t.dudis » 28.05.2009 15:46

Hm zajímavý. Tak ho zkusím a pak se podělím o zkušenost. Já jezdím na TopQ+VIF a spokojenost, tak jsem zvědavej jaký bude rozdíl.
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X

Uživatelský avatar
t.dudis
Junior
Junior
Příspěvky: 320
Registrován: 20.11.2008 20:59
Bydliště: Starý Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od t.dudis » 31.05.2009 21:38

Tak jsem tankoval plnou DieselTechu na Agipu. Potvrzuji, že na Vervu nebo TopQ s VIFem je motor tišší. Jinak motor táhne asi tak stejně a spotřeba je podle BC stejná, ale ujel jsem na to zatím jen kolem 100km a vše skoro mimo město. Takže to asi taková sláva nebude.
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 09.06.2009 14:30

byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
t.dudis
Junior
Junior
Příspěvky: 320
Registrován: 20.11.2008 20:59
Bydliště: Starý Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od t.dudis » 09.06.2009 15:39

Ať sou za to trestaný, když to palivo šidí. Můj názor je ten, že by se to taky mělo zveřejnit kdo prodává sajrajty. Možná bysme pak byli překvapený, který pumpy šidí a který ne. Oni na tom rejžují jak blázen a kdo má platit pak takový prachy za opravy, když jim nic neprokážeš. :!: :?:
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 09.06.2009 15:45

Nikdo z členů Čappo to nebyl http://www.cappo.cz/ a nikdo kdo má pečeť kvality
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
alexino
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1439
Registrován: 22.10.2008 11:57
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od alexino » 09.06.2009 15:58

nojo, Tank ONO chybí, to je ale náhodička..... :D :D :D
"Evžen" Ford Focus II kombi r.2006, 1.8 TDCi, deep navy blue
Obrázek
Obrázek
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od panther7 » 11.06.2009 13:46

Tady sem našel pojednání o DieselTech co prodává Agip

Prémiové palivo za běžnou cenu

Italská společnost Eni na svých 124 tuzemských čerpacích stanicích Agip motoristům nabízí nové prémiové palivo DieselTech. Svými schopnosti tato prémiová nafta, která je k mání za cenu obyčejné nafty, zvyšuje výkon motoru zhruba o 3,5 procenta. To je pouze jeden z mnoha pozitivních vlivů nového prémiového paliva na chod motoru.

Výzkum se vyplatil
Ropná společnost Eni vyvíjela nové dieselové palivo několik let. Roky výzkumu, jehož cílem bylo dodat prvotřídní vlastnosti novému dieselovému palivu, nakonec italské firmě přinesly své ovoce. „V našich výzkumných laboratořích jsme testovali mnoho směsí, než jsme určili tu nejlepší, která umožnila dosažení nejlepšího výkonu,“ zaznělo na tiskové konferenci, na níž Eni novou aditivovanou naftu představilo.
K výhodám nové nadstandardní nafty patří zvláště její čistící schopnosti, které zvyšují výkon motoru. Nafta DieselTech díky efektu „clean up“ odstraňuje usazeniny vzniklé ve vstřikovači. Zásluhou efektu „keep clean“ pak palivo dlouhodobě udržuje vstřikovače v čistotě. Čistící schopnosti paliva se přitom projevují jak u nových vznětových motorů, tak i u dieselových motorů starší generace. I u těch automobilů, které mají najeto vysoký počet kilometrů.

Palivo čistí motor…
Čistota vstřikovačů je klíčovou vlastností zajišťující dlouhou životnost a prvotřídní výkonnost dieselových motorů. Vysoké teploty ve spalovací komoře automobilu způsobují ukládání usazenin v otvorech vstřikovačů, které pak snižují účinnost spalování paliva v motoru a mohou vést ke zvýšení nákladů na údržbu. „Složení paliva DieselTech bylo navrženo tak, aby udržovalo nové vstřikovače v čistotě a čistilo vstřikovače narušené usazeninami, způsobenými neustálým používáním standardní nafty,“ uvedli na konferenci zástupci Eni.
Z testů společnosti vyplývá, že zanášení vstřikovačů při tankování nestandardní nafty dosahuje 73 procent. Při používání nafty DieselTech se však zásluhou efektu „keep clean“ zanášení sníží na méně než 62 procent. Z testů efektu „clean up“ provedených firmou Eni vyplývá, že při používání obyčejné, nestandardní nafty dosahuje zanášení vstřikovačů 84 procent. Avšak po použití nafty DieselTech se zanesení sníží na 76 procent.

… a zvyšuje výkon vozu
Používání bezsirného paliva DieselTech vede k udržování vstřikovacího systému v optimálním stavu, a to má pozitivní vliv i na emise automobilu, jež jsou při spalování nafty DieselTech nižší. Pravidelné zásobování motoru novou nadstandardní naftou také umožňuje rychlou odezvu motoru, snížení otřesů a vibrací a nižší hlučnost motoru. Používání paliva DieselTech má za následek rovněž vyšší životnost motoru a současně nižší náklady na jeho údržbu. Celkově pak motorista ucítí projevy paliva v lepších jízdních vlastnostech vozu.
Svými čistícími účinky je nafta DieselTech schopna zvýšit výkon vozu o více jak tři procenta. „Zkušební test motorů prokázal, že palivo DieselTech umožňuje obnovu ztraceného výkonu až o 3,5 procenta,“ uvádí Eni v tiskové zprávě. Testy společnost prováděla na motoru VW 1.9 TDi ve své laboratoři v Miláně. Italská firma disponuje po Itálii celkem čtyřmi výzkumnými laboratořemi, které se zabývají výzkumem petrochemických výrobků.
Schopnosti motoru zlepšuje u paliva DieselTech také vyšší cetanové číslo, které zajišťuje optimální schopnosti startování i při nízké venkovní teplotě ovzduší a snižuje otřesy a hluk motoru. Složení paliva navíc umožňuje mazacím olejům, aby si zachovaly svou účinnost a měnily se v intervalech, jaké doporučují výrobci automobilů. Lepší spalování nové prémiové nafty totiž vytváří méně kyselých složek, které mazací oleje znehodnocují.

Úspora peněz, paliva i času
Vlivem svého složení nové palivo Agipu snižuje motoristům nejen spotřebu paliva, a tedy i obnos peněz vydaných za pohonné hmoty, ale také šetří čas. Protipěnová přísada obsažená v palivu totiž umožňuje rychlejší doplňování paliva. Řidiči a řidičky tankující DieselTech tak uspoří hned třikrát.
Všechny benefity nafty DieselTech mohou využívat řidiči bez toho, aniž by zaplatili korunu navíc. Cenově totiž bezsirné palivo DieselTech vychází stejně jako původní, klasická nafta prodávaná na čerpacích stanicích Agip. Palivo DieselTech je určeno pro všechny modely aut, zvláště je však navrženo pro vozy vybavené běžnými systémy přímého vysokotlakého vstřikování a dieselovými filtry částic.

PR Agip
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
richisan
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1534
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od richisan » 11.06.2009 14:05

Skoda, ze tuto premiovu naftu nemaju na CS v Kitsee, kam chodim tankovat plnu :roll: :(

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 11.06.2009 14:10

Zas nejsou dobročinný ústav :lol: bezsirné palivo je palivo s obsahem síry max.10mg/Kg a je dáno evropskou normou a platí pro všechny stejně .Spíš mě zajímá jáké cetanové číslo má ta nafta ,protože Benzina je tišší podle mě. Má tak 53 standard je 51 (norma) Verva 55-56.5 .V německu mají nafty 53 naprosto běžně i neznačkové .Asi jim napíšu email :wink:
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
t.dudis
Junior
Junior
Příspěvky: 320
Registrován: 20.11.2008 20:59
Bydliště: Starý Pelhřimov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od t.dudis » 11.06.2009 16:35

Já nevím. Zdá se mi, že motor je na tu naftu (agip) maličko hlučnější než benzina. Ale musím potvrdit, že auto o nějakej ten zlomek jede líp. Chtělo by to nějakej test naft a aby tam byl i ten DieselTech (Cetanové číslo atd.). Otázka ale je, jestli tu naftu k nám dováží z Itálie a jestli je stejná pro všechny státy. Jak známo třeba Shell má v každý zemi jinak aditivovanou naftu. Jinak musím potvrdit, že když sem tankoval, tak skoro nepěnila.
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 11.06.2009 16:49

byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Kvalita motorové nafty

Příspěvek od tomason » 17.06.2009 14:39

afta z České rafinérské je zaručeně bezvadná, ale není na trhu jediná
CO CHVÍLI SE PŘI SVÉ PRÁCI SETKÁVÁM SE VSTŘIKOVACÍMI ZAŘÍZENÍMI I CELÝMI MOTORY POŠKOZENÝMI NEKVALITNÍ NAFTOU. TEDY NAFTOU NEODPOVÍDAJÍCÍ NORMĚ ČSN EN590. S OTÁZKOU, JAK MŮŽE VZNIKNOUT NEKVALITNÍ NAFTA, JSEM ZAMÍŘIL DO ČESKÉ RAFINÉRSKÉ. ODPOVĚDI JSEM SE NEDOČKAL, ZDE TOTIŽ ŠPATNÁ NAFTA NEVZNIKÁ ...

Zní to trochu jako špatný reklamní slogan, ale, ve zkratce řečeno, procesy výroby, a hlavně kontroly jakosti neumožňují, aby se na trh z rafinérií v Kralupech nad Vltavou či v Litvínově dostala nafta nevyhovující parametrům daných normou ČSN EN 590. Pro některé své velké zákazníky, jako je například Benzina, a. s., pak dokonce přímo Česká rafinérská, a. s., provádí povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost.

Krakování zlepšuje efektivitu

Výlet do rafinérie v Kralupech byl pro technického fanatika mého formátu především esteticky působivou podívanou. Neskutečně obrovské skladovací tanky pojmou až 24 tisíc krychlových metrů surovin či pohonných hmot. Dozvídám se, že z ekologických důvodů mají takzvané plovoucí střechy.
Zajímavé technické dílo těsní po celém obvodu a klesá či stoupá s hladinou v tanku. Zabraňuje tak nejen úniku výparů do ovzduší, ale i samotnému jejich vzniku.
Kromě ekologie to má i velký bezpečnostní význam, protože požárů třeba od blesku či statickým elektrickým výbojem zažehnutých výparů již v historii petrochemického průmyslu několik bylo.
Nejpůsobivější je ta nejnovější technologická část kralupské rafinérie, a to jednotka fl uidního katalytického krakování (FCC). Zjednodušeně řečeno se v ní těžší frakce z atmosférické a vakuové destilace ropy (mající blízko k mazutu) přeměřují na světlé ropné produkty, mezi něž patří benzín i nafta. Rafinérie tak dokáže maximum objemu zpracovávané ropy zužitkovat na produkty žádané dnešním trhem, aniž by jí zbývaly produkty, o které zájem není. Před spuštěním FCC rafinérii přebýval mazut, což je tmavý destilační produkt použitelný nanejvýš pro spalování v průmyslových kotelnách. Ač kraková jednotka produkuje celé spektrum světlých paliv, fl uidní katalytické krakování v Kralupech vyrábí více benzínu, zatímco takzvané hydrokrakování, jež Česká rafinérská, a.s., používá v Litvínově, je spíše výhodné pro výrobu nafty. Krakové produkty si oba výrobní závody mohou mezi sebou v rámci zefektivnění předávat.

Špatná nafta nejprojde

Procházka areálem rafinérie byla sice pro mě poutavější než výlet s přítelkyní do Českého ráje, ale přesto to pro mou reportáž nejzajímavější čeká v laboratořích, kde provádějí výstupní kontrolu produktů.
Z každé šarže nafty, což je jeden obsah mísicího tanku, je odebrán vzorek. Kontrolováno je 20 parametrů váno uvedených v samostatné samomaximálně tabulce, pro životnost vstřikovacích zařízení a motorů obecně je důležité zejména cetanové číslo, dále hodnoty mazivosti, obsahu vody, popela a nečistot. Ekologickým požadavkem současnosti je obsah síry, jenž s hodnotou maximálně 50 mg/kg je dnes několiksetkrát nižší, než bývalo celá léta obvyklé. Nízkosirnost nafty však prospívá i motorům, zejména životnosti motorového oleje a filtrů pevných částic, které dnes pod podlahou našich vozů čistí spaliny stále častěji.
Výsledkem provedených zkoušek je protokol - atest výstupní kontroly.
Na jeho konci musí být strohá věta: Kvalita vyhovuje požadavkům ČSN EN 590:2004. Zajímavé je, že atest generuje automatizovaný systém, a pokud některý z parametrů nevyhovuje specifi-kaci, obsluha nemůže dosáhnout vystavení souhlasného protokolu.
Laboratoře České rafinérské jsou certifikovány podle normy ISO 9001:2000 firmou Lloyds Register Quality Assurance. Když nafta neprojde výstupní kontrolou, dá se obvykle „opravit“. Cetanové číslo lze zvýšit nitráty, filtrovatelnost depresanty, mazivost mazivostními přísadami.

Výhradní dodavatel Benziny

Že závadná nafta neopustí brány rafinérie, a to autem, vlakem ani produktovodem, mi začíná být jasné. Přesto z praxe vím, že špatná nafta, jíž po odebrání z nádrže porouchaného vozidla naměříme mazivost HFRR třeba 600 místo maximálně povolených 460 m, se prostě na území R občas vyskytne. Když je nafta z České rafinérské kvalitní, kde se tedy bere ta špatná, o níž tak často mluvíme v souvislosti s různými závadami? Napadá mě, že jedině nepoctivostí dopravců, kteří prostě někde odlijou naftu a zbylý objem doplní nějakou levnější podobnou kapalinou (v horším případě vodou), či touhou po rychlém zisku ze strany majitelů a nájemců čerpacích stanic. Ti by třeba mohli na svých čerpacích stanicích jako naftu prodávat cokoliv jí podobného, co však lze koupit bez vysoké spotřební daně na pohonné hmoty. Například extralehký topný či transformátorový olej.
Sledovali jsme proto cestu nafty výdejní lávky v kralupské rafinérii na čerpací stanici společnosti Benzina. Jak vidíte v přiloženém minifotoseriálu, zde prostě není příležitost k podvodům. Kromě technických předpokladů (spodní plnění kamiónů), propracovaných kontrolních mechanismů (plombování kamiónů i tanků, evidence plomb, sledování pohybu kamiónů pomocí GPS) sehrává svou kladnou roli rovněž jednoduchý a transparentní vztah výrobce, dopravce a prodejce. Benzina, a. s., totiž nakupuje naftu výhradně od českých rafinérií (kromě zmíněných ještě z Parama Pardubice) a je vyloučeno, že by třeba některý z nájemců čerpacích stanic nakoupil naftu pocházející z pochybných zdrojů, která sice může být ekonomicky výhodná, ale s neprověřenu jakostí. O dopravu nafty na čerpací stanice se starají cisterny společnosti Petrotrans, což je dceřiná společnost Benziny. Benzina se v otázce kvality pohonných hmot může spolehnout na neprůstřelnou výstupní kontrolu svých výhradních dodavatelů stejně jako na další zlepšování jejich parametrů povýrobní aditivací. Vyšší jakost produktů značí marketingový název Diesel Top Q na totemech či výdejních stojanech. O významu aditivace pohonných hmot mluvíme na jiném místě tohoto čísla.

Ti velcí za to nemohou

Jako patriot mám radost, že pohonné hmoty v síti Benziny jsou zaručené a nadstandardní jakosti, nicméně i jiné velké společnosti dnes už zaručují nejvyšší úroveň jakosti nafty a její povýrobní aditivaci - jmenovitě třeba OMV a Shell. Benzina je však mezi nimi výjimečná zaměřením na jediného dodavatele a absencí různých skladů a stáčíren v distribuci pohonných hmot, protože tato místa zvyšují riziko různých podvodů či jen ohrožení jakosti. Osobně jsem nyní přesvědčen, že na frekventovaných čerpacích stanicích velkých značek se nafta, která by poškodila vstřikovací zařízení, vyskytnout nemůže, že vinny jsou malé čerpací stanice bez potřebných auditů, systémů řízení jakosti a schopností prověřit si nakupované palivo, které bývá často neznámého původu.

***

PEČEŤ KVALITY MOTOROVÝCH PALIV
Každá čerpací stanice v Čechách může využít možnosti nezávislého auditu jakosti prodávaných pohonných hmot. Čerpací stanice Benzina jsou držiteli pečeti kvality motorových paliv vydávané Ústavem paliv a maziv, a. s. Ten minimálně šestkrát do roka provádí namátkový odběr vzorků a po jejich vyhodnocení určuje, zda má daná čerpací stanice právo používat „pečeť kvality“.

PROČ NE TOPNÝ OLEJ
Extralehký topný olej byl vždy produkt prakticky identický s naftou, takže jeho prodej na čerpacích stanicích a používání jako palivo pro vznětové motory sice znamenaly daňový únik, ale v principu nebyly pro samotné auto nebezpečné. Nyní, v době nízkosirné nafty, má však nafta velmi nízkou mazivost, klidně přes 600 m zkouškou HFRR, takže musí být již v rafinérii aditivována mazivostní přísadou. Podobné to může být s cetanovým číslem a s filtrovatelností. Již sama rafinérie zkrátka pro dosažení požadovaných vlastností nafty používá řadu aditiv, které v lehkém topném oleji nejsou. Pozor, to není řeč o povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost, kterou rafinérie na výdejních lávkách provádí pro své velké odběratele. Do nafty a benzínů jim dávkuje jimi dodaná aditiva, což marketing často zužitkuje pro vytvoření originálních obchodních názvů takto upravených pohonných hmot. Je to starší článek ale výstižný největší riziko je přepravce a majitel či obsluha čerpací stanice.
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Odpovědět

Zpět na „Pohonné hmoty, benzin, nafta...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů