Stránka 40 z 43
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 17:06
od Anndy
Vlado. Ale pre zrýchlenie je určujúci vykon, nie moment, ktorý je aj tak z výkonu počítamy.
Keby to bolo tak ako ty hovoríš, motory by mali max moment v rovnakých otáčkach ako max vykon a to nie je zvykom.
Proste, ak chcem čo najrýchlejšie zrýchlovať, musím motor držať v otáčkach, keď má max vykon, bez ohľadu na druh motora.

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 17:13
od vcedula
to co ty popisujes, je maximalna rychlost. Tu dosiahnes v bode krivky, kde je max vykon. Ale ja hovorim o akceleracii a tam plati ze cim vacisa sila posobi na koleso (krutiaci moment), tym vacsie je zrychlenie.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 17:45
od Anndy
Ale veď zrýchlenie je závislé na rýchlosti, nie?

Chceš povedať, že napr. môj motor, ktorý má približne v 4tis max kr. moment a v 6500 max vykon, že ak chcem max zrýchlovať, tak je lepšie už radiť v 4 tis, ako 6,5 tis?
Ja tí poviem rovno, že to tak nefunguje

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 18:33
od vcedula
Anndy, ved si precitaj, o com pisem. Misoo tvrdi, ze akonahle zacne vykonova krivka klesat, ze sa oplati uz preradit. Ja tvrdim, ze to nie je pravda, pretoze zrychlenie je zavisle na Nm + prevodovka. Netvrdim, ze najvacsie zrychlenie je tam, kde je max krutiak..teda vlastne je tam najvacie zrychlenie, ale netreba zabudnut na prevodovku.
Napriklad nase auta maju priblizne rovnake zrychlenie pri 3500 ot aj aj pri 6000 ot. Takze ked tomu slahnem na spodok pri 3500 ot, tak to taha priblizne tak isto ako pri 6000 ot (ked zabudnem na vsetky vonkajsie vplyvy ako je odpor vzduchu). Pritom pri 3500 ot mam len (odhadom) 70 PS ale pri 6000 mam 150 PS. Ale pri 3500 ot mi to nezrychluje len 1/2 z toho co pri 6000 ot.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 19:01
od Stehnak
Vcedula: super grafy, super vysvetleni.
Teda

esli to dobre chapu

tak napr u Tebe kdyz budes chtet zajet co njerychleji 1/4 mile tak budes radit na:
1: v 0 km/h
2: v 40 km/h
3: v 65 km/h
4: v 90 km/h
5: v 140 km/h
Vychazim ze sheatu: Nm 2.0 Duratec.
p.s.: kdyz ja potrebuju zmizet z krizovatky na silnicu s 90satkou tak radim cca tak jak jsem napsal u tebe. Akorat tam hned po 4 soupnu za 5 a jedu tech 90.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 19:03
od Anndy
Mišoo má tiež pravdu a aj ty. Ty to berieš moc sofistikovane a zároveň z opačného konca. Mišo to len zjednodusil. Mišo by mal doplniť, že radiť pri poklese krivky výkonu za maximom výkonu, by mal až vtedy, ked ten pokles bude nižší ako hodnota výkonu na ktoru sa dostane pri preradení na vyšší rýchlostný stupeň. Ideálne teda, by to mala byť rovnaká hodnota.
Na druhú stranu, ty by si mal začať vždy výkonom, keďže ten je podstatný a priamo meratelny, kdezto krútiaci moment je defacto len vypočítaná veličina a vždy bude závisieť od výkonu

. Teda aspoň tak som si to zapamätal, že nás to učili.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 19:10
od Anndy
stehnak: No ja by som na svojom radil uplne inak, ak by som chcel co najrzchlsjsie:
1 v 0kmh
2 v cca 45 kmh
3 v 90
4 v cca 140 kmh
5 by som neradil vobec, ak sa nemylim maximalku je mozne dosiahnut aj na 4-ke (alebo aj stvrtina mile by uz bola davno prec

)
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 19:41
od vcedula
Stehnak: nemas pravdu, prve stupne mojho auta su tak daleko od seba, ze sa mi neoplati preradovat este pred obmedzovacom. Ak by napriklad krutiaci moment na kolese pri zaradenej dvojke bol nizsi ako krutiaci moment trojky, tak sa to oplati, ale inak nie. Samozrejme, motoru to nerobi dobre, ale bavime sa o zrychelni
Anndy: neviem, co vam tlacili do hlavy

ale vykon je len krutiaci moment za urcity cas (zjednodusene povedane). Jedinou momentovou velicinou je krutiaci moment. Vykon mozes odmerat v case, ale v aktualnom momente nie. V aktualnom momente mozes akurat povedat, ze keby sa motor tocil takymito otackami 1 min, tak by vyprodukoval 100 kW. Lenze ked sa bavime o zrychlovani, tak otacky nie su pevne a tym padom priebeh krutiaceho momentu je najdolezitejsi. Podla neho vies povedat, ze pri tychto otackach a danom prevodovom stupni posobi na kolesa takato sila. A podla toho si mozes urcit otacky, pri ktorych je najvhodnejsie preradit pre dosiahnutie maximalnej akceleracie.
To zrychlovanie si inak napisal dobre, Anndy. Avsak iba si potvrdil, ze nie podla vykonu, ale podla krutiaceho momentu sa to ma urcovat. Lebo napriklad pri 80 km/h je max vykon, potom uz klesa. Ale krutiaci moment na koleso je aj tak este vyrazne lepsi ako na trojke. A o tom to je

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 20:08
od Anndy
No, ale stale je to pomalšie, ako pri max. výkone

.
Proste to čo sa bavíme je len o tom, kedy vhodne preradiť, ked sme už za hranicou max výkonu aby sme ho stratili čo najmenej. A na to mi stačí poznať len krivku výkonu

na druhú stranu, ak poznám otáčky a vykon, kr moment vypočítam ale aj opačne to funguje.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 20:36
od vcedula
no vidis to, aj sa dohodneme

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 20:57
od tchifla
ako kedysi ukazal Newton, tak a = F/m. Myslim si, ze vcedulak to popisuje presne tak ako to chapem aj aj. Vykon je priamo odvodeny od Nm a to zavedenim jedneho parametra a to otacok.
Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 21:52
od Anndy
Vlado, teraz ma napadlo, ved vlastne tento nas "spor" - kedy radit - idealne riesi bezstupnova prevodovka

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 21:59
od TripleJay
alebo 1 stupnova

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 22:00
od Anndy
alebo elektromotor

Re: Meranie vykonu auta - Hlasovanie
Napsal: 11.07.2009 22:29
od misoo
chlapi nejako ste to tu pretechnizovali...
ja neviem, ze by idealny moment preradenia mal nieco spolocne s Nm...

preco potom auto zrychluje (nema vyznam este preradit) na takom diesly, ked po povedzme 3000 ot uz Nm rapidne klesa, ale auto stale zrychluje ? podla mna je dolezity vysledny vykon, ako je potom mozne ked sa vykon vypocitava z Nm ze pri klesani Nm vykon stupa ??
