Oleje se liší :
tekutostí za studena = určuje v jakých venkovních teplotách ho dát do motoru /zima - léto, celoročně/
Při pracovní teplotě v motoru, mají všechny druhy olejů stejnou tekutost
oleje se liší jen přísadama /pro nerezavění, menší saze atd../ a velikostí filmu / A1, A5 -A3, A4/.
To že 10W-40 olejem , se motor odrovná, jsem psal já někdy dříve , ale za jiných podmínek a v jinem kontextu. Vše záleží, na co motor jezdil doposud, v jakém je stavu. Pak se teprve mohu rozhodnout, jestli tam dát 10W-40 a budu mít dalších 100 tis. km klid. Nejde o to, že by ten olej byl špatný, ale naopak , on je tak nepotřebně dobrý. Kdo zná fyziku motoru , tak ví, že prvotní počátky opotřebení přichází na šálkách, ventilech, pístních kroužcích, když nepočítám ještě k tomu jejich zapečení. Kroužky a ventily mají vliv na spotřebu jak PHM tak oleje a na výkon motoru. Ty se opotřebí do určité míry a pak v opotřebení stagnují. To však šálky se opotřebují úměrně najetým km, ale jestli já v době, kdy je lépe již dojezdit motor na řidší, tam dám 10W-40, tak se zatěsní motor a písty přes kliku se do těchto šálků opřou jako za mlada a motor jede jako ďas. Za nějakou dobu tam pak vychozený šálek jde přes šálek, klika se kousne a ojnice na vás kouká z bloku. To je pak ta rychlá smrt, ale to opravdu u motoru, které mají již půl mega km ze surovým zacházením za sebou. Těm, kteří mají káry v garáži, bych se nebál, a dal tam 10W40, co parkují venku, tak 5W-40 celoročně.
