Extra nafta a aditiva - zkušenosti, testy

Moderátor:phofy
Odpovědět

Pouzivate aditiva?

Nemám DPF a nepoužívám aditiva
87
16%
Nemám DPF a občas používám aditiva
84
16%
Nemám DPF a vždy používám aditiva
133
25%
Mám DPF a nepoužívám aditiva
74
14%
Mám DPF a občas používám aditiva
66
12%
Mám DPF a vždy používám aditiva
89
17%
 
Celkem hlasů: 533

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 13.06.2008 11:46

protože Shell a Benzina Conoco tušim sou akconáři České rafinérské :wink:
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 14.06.2008 11:27

toto sem našel Povýrobní aditivaci nafty provádějí jen Tyto společnosti:OMV,BENZINA,SHELL,EUROOIL(čepro)
Jen tak pro upřesnění,aby si někdo nemyslel,že V-Power je obyč aditivovaná nafta,jako ostatní.
Citatace z Autodiesel srpen-září 2007 str.138 1.článek odst 3:
Jiným příkladem nadstandardní nafty je Shell-V-Power Diesel,který nevzniká pouze přídavkem aditivů,ale hlavně dvacetiprocentní příměsí syntetické nafty vyráběné v Malajsii technologií gas-to-liquid ze zemního plynu.Syntetická nafta má cetanové číslo 80 a neobsahuje žádné nežádoucí látky,třeba síru.Její směs s 80% běžné nafty má cetanové číslo kolem 60. Přídavkem aditivů do základní nafty(obvykle CČ kolem 51) lze dosáhnout cetanového čísla nanejvýše kolem 56,takže V-Power Diesel je logicky ještě lepší než povýrobně aditivované nafty.Je však také dražší.Zatímco náklady na povýrobní aditivaci pro prodejce pohonné hmoty jsou pod 10 haléřů na 1l a zákazník je proto ani nemusí pocítit,tak syntetická nafta a její doprava vyjdou hodně draho a V-Power Diesel je přibližně o 2kč/l dražší než standardní nafta.
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 14.06.2008 11:31

zajímavý článek pro JTDčkáře..

Nafta z České rafinérské je zaručeně bezvadná, ale není na trhu jediná
CO CHVÍLI SE PŘI SVÉ PRÁCI SETKÁVÁM SE VSTŘIKOVACÍMI ZAŘÍZENÍMI I CELÝMI MOTORY POŠKOZENÝMI NEKVALITNÍ NAFTOU. TEDY NAFTOU NEODPOVÍDAJÍCÍ NORMĚ ČSN EN590. S OTÁZKOU, JAK MŮŽE VZNIKNOUT NEKVALITNÍ NAFTA, JSEM ZAMÍŘIL DO ČESKÉ RAFINÉRSKÉ. ODPOVĚDI JSEM SE NEDOČKAL, ZDE TOTIŽ ŠPATNÁ NAFTA NEVZNIKÁ ...

Zní to trochu jako špatný reklamní slogan, ale, ve zkratce řečeno, procesy výroby, a hlavně kontroly jakosti neumožňují, aby se na trh z rafinérií v Kralupech nad Vltavou či v Litvínově dostala nafta nevyhovující parametrům daných normou ČSN EN 590. Pro některé své velké zákazníky, jako je například Benzina, a. s., pak dokonce přímo Česká rafinérská, a. s., provádí povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost.

Krakování zlepšuje efektivitu

Výlet do rafinérie v Kralupech byl pro technického fanatika mého formátu především esteticky působivou podívanou. Neskutečně obrovské skladovací tanky pojmou až 24 tisíc krychlových metrů surovin či pohonných hmot. Dozvídám se, že z ekologických důvodů mají takzvané plovoucí střechy.
Zajímavé technické dílo těsní po celém obvodu a klesá či stoupá s hladinou v tanku. Zabraňuje tak nejen úniku výparů do ovzduší, ale i samotnému jejich vzniku.
Kromě ekologie to má i velký bezpečnostní význam, protože požárů třeba od blesku či statickým elektrickým výbojem zažehnutých výparů již v historii petrochemického průmyslu několik bylo.
Nejpůsobivější je ta nejnovější technologická část kralupské rafinérie, a to jednotka fl uidního katalytického krakování (FCC). Zjednodušeně řečeno se v ní těžší frakce z atmosférické a vakuové destilace ropy (mající blízko k mazutu) přeměřují na světlé ropné produkty, mezi něž patří benzín i nafta. Rafinérie tak dokáže maximum objemu zpracovávané ropy zužitkovat na produkty žádané dnešním trhem, aniž by jí zbývaly produkty, o které zájem není. Před spuštěním FCC rafinérii přebýval mazut, což je tmavý destilační produkt použitelný nanejvýš pro spalování v průmyslových kotelnách. Ač kraková jednotka produkuje celé spektrum světlých paliv, fl uidní katalytické krakování v Kralupech vyrábí více benzínu, zatímco takzvané hydrokrakování, jež Česká rafinérská, a.s., používá v Litvínově, je spíše výhodné pro výrobu nafty. Krakové produkty si oba výrobní závody mohou mezi sebou v rámci zefektivnění předávat.

Špatná nafta nejprojde

Procházka areálem rafinérie byla sice pro mě poutavější než výlet s přítelkyní do Českého ráje, ale přesto to pro mou reportáž nejzajímavější čeká v laboratořích, kde provádějí výstupní kontrolu produktů.
Z každé šarže nafty, což je jeden obsah mísicího tanku, je odebrán vzorek. Kontrolováno je 20 parametrů váno uvedených v samostatné samomaximálně tabulce, pro životnost vstřikovacích zařízení a motorů obecně je důležité zejména cetanové číslo, dále hodnoty mazivosti, obsahu vody, popela a nečistot. Ekologickým požadavkem současnosti je obsah síry, jenž s hodnotou maximálně 50 mg/kg je dnes několiksetkrát nižší, než bývalo celá léta obvyklé. Nízkosirnost nafty však prospívá i motorům, zejména životnosti motorového oleje a filtrů pevných částic, které dnes pod podlahou našich vozů čistí spaliny stále častěji.
Výsledkem provedených zkoušek je protokol - atest výstupní kontroly.
Na jeho konci musí být strohá věta: Kvalita vyhovuje požadavkům ČSN EN 590:2004. Zajímavé je, že atest generuje automatizovaný systém, a pokud některý z parametrů nevyhovuje specifi-kaci, obsluha nemůže dosáhnout vystavení souhlasného protokolu.
Laboratoře České rafinérské jsou certifikovány podle normy ISO 9001:2000 firmou Lloyds Register Quality Assurance. Když nafta neprojde výstupní kontrolou, dá se obvykle „opravit“. Cetanové číslo lze zvýšit nitráty, filtrovatelnost depresanty, mazivost mazivostními přísadami.

Výhradní dodavatel Benziny

Že závadná nafta neopustí brány rafinérie, a to autem, vlakem ani produktovodem, mi začíná být jasné. Přesto z praxe vím, že špatná nafta, jíž po odebrání z nádrže porouchaného vozidla naměříme mazivost HFRR třeba 600 místo maximálně povolených 460 m, se prostě na území R občas vyskytne. Když je nafta z České rafinérské kvalitní, kde se tedy bere ta špatná, o níž tak často mluvíme v souvislosti s různými závadami? Napadá mě, že jedině nepoctivostí dopravců, kteří prostě někde odlijou naftu a zbylý objem doplní nějakou levnější podobnou kapalinou (v horším případě vodou), či touhou po rychlém zisku ze strany majitelů a nájemců čerpacích stanic. Ti by třeba mohli na svých čerpacích stanicích jako naftu prodávat cokoliv jí podobného, co však lze koupit bez vysoké spotřební daně na pohonné hmoty. Například extralehký topný či transformátorový olej.
Sledovali jsme proto cestu nafty výdejní lávky v kralupské rafinérii na čerpací stanici společnosti Benzina. Jak vidíte v přiloženém minifotoseriálu, zde prostě není příležitost k podvodům. Kromě technických předpokladů (spodní plnění kamiónů), propracovaných kontrolních mechanismů (plombování kamiónů i tanků, evidence plomb, sledování pohybu kamiónů pomocí GPS) sehrává svou kladnou roli rovněž jednoduchý a transparentní vztah výrobce, dopravce a prodejce. Benzina, a. s., totiž nakupuje naftu výhradně od českých rafinérií (kromě zmíněných ještě z Parama Pardubice) a je vyloučeno, že by třeba některý z nájemců čerpacích stanic nakoupil naftu pocházející z pochybných zdrojů, která sice může být ekonomicky výhodná, ale s neprověřenu jakostí. O dopravu nafty na čerpací stanice se starají cisterny společnosti Petrotrans, což je dceřiná společnost Benziny. Benzina se v otázce kvality pohonných hmot může spolehnout na neprůstřelnou výstupní kontrolu svých výhradních dodavatelů stejně jako na další zlepšování jejich parametrů povýrobní aditivací. Vyšší jakost produktů značí marketingový název Diesel Top Q na totemech či výdejních stojanech. O významu aditivace pohonných hmot mluvíme na jiném místě tohoto čísla.

Ti velcí za to nemohou

Jako patriot mám radost, že pohonné hmoty v síti Benziny jsou zaručené a nadstandardní jakosti, nicméně i jiné velké společnosti dnes už zaručují nejvyšší úroveň jakosti nafty a její povýrobní aditivaci - jmenovitě třeba OMV a Shell. Benzina je však mezi nimi výjimečná zaměřením na jediného dodavatele a absencí různých skladů a stáčíren v distribuci pohonných hmot, protože tato místa zvyšují riziko různých podvodů či jen ohrožení jakosti. Osobně jsem nyní přesvědčen, že na frekventovaných čerpacích stanicích velkých značek se nafta, která by poškodila vstřikovací zařízení, vyskytnout nemůže, že vinny jsou malé čerpací stanice bez potřebných auditů, systémů řízení jakosti a schopností prověřit si nakupované palivo, které bývá často neznámého původu.

***

PEČEŤ KVALITY MOTOROVÝCH PALIV
Každá čerpací stanice v Čechách může využít možnosti nezávislého auditu jakosti prodávaných pohonných hmot. Čerpací stanice Benzina jsou držiteli pečeti kvality motorových paliv vydávané Ústavem paliv a maziv, a. s. Ten minimálně šestkrát do roka provádí namátkový odběr vzorků a po jejich vyhodnocení určuje, zda má daná čerpací stanice právo používat „pečeť kvality“.

PROČ NE TOPNÝ OLEJ
Extralehký topný olej byl vždy produkt prakticky identický s naftou, takže jeho prodej na čerpacích stanicích a používání jako palivo pro vznětové motory sice znamenaly daňový únik, ale v principu nebyly pro samotné auto nebezpečné. Nyní, v době nízkosirné nafty, má však nafta velmi nízkou mazivost, klidně přes 600 m zkouškou HFRR, takže musí být již v rafinérii aditivována mazivostní přísadou. Podobné to může být s cetanovým číslem a s filtrovatelností. Již sama rafinérie zkrátka pro dosažení požadovaných vlastností nafty používá řadu aditiv, které v lehkém topném oleji nejsou. Pozor, to není řeč o povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost, kterou rafinérie na výdejních lávkách provádí pro své velké odběratele. Do nafty a benzínů jim dávkuje jimi dodaná aditiva, což marketing často zužitkuje pro vytvoření originálních obchodních názvů takto upravených pohonných hmot.
_________________
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

pette
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1530
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Posázaví

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od pette » 14.06.2008 16:57

zajímavé čtení :wink:
Focus combi II TDCI 1.6 2006 stříbrná Moondust
Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2009 4x4

měl jsem:FoFo I combi TDCI 1,8 2002 černá perleť

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od panther7 » 14.06.2008 19:31

Pečet kvality má také Tesco-což je dobře.
Díky nádherný čtení-zase sem o něco chytřejší.
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 14.06.2008 19:50

Já to nepsal jen sem to našel věděl sem že Vás to bude zajímat i mě
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od panther7 » 14.06.2008 20:04

Jen si pak napiš město at můžeme porovnávat a koukám, že máš také 1,8TDCi Combi jak to máš starý :?: :?: :?:a jak si s tím spokojen a kde tankuješ.
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 14.06.2008 21:45

mam 11/2005 59000km z Němec dovoz tankuju zatim různě ,ale teda musím říct ,že sem vzal power diesel na proseku 37,10litr hned po nastartování sem to hned poznal tišší chod jednoznačně, spotřebu měřím předtím sem tam dal obyč naftu +vif i tak rozdíl je slyšet
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od panther7 » 14.06.2008 21:47

Tady sem našel něco k těm aditivům :

Používání přísad do nafty
Rád bych znal odpověď na otázku, zda používání různých přísad do nafty – čistič palivového systému Diesel injector firmy STP, nebo přípravek na snížení kouřivosti naftových motorů téže firmy, či přípravek určený k proplachu motoru před výměnou oleje – není jen tzv. "vyhazováním peněz".

Odpověď
O uváděných přípravcích se vedou rozsáhlé diskuze. Obecně lze k tomuto problému napsat následující: Automobilová paliva a maziva jsou normalizována, a to z hlediska vlastností, které musí splňovat a jaké musí mít (nebo naopak nesmí). Norma ovšem neřeší spoustu detailů, a tak se velcí výrobci paliv v rámci konkurenčního boje snaží svá paliva vcelku úspěšně vylepšovat pomocí doplňkových aditiv. Kromě toho existuje celá řada přípravků jednorázového použití. Zkušenosti s mazivostními přísadami do nafty, prostředky na rychlé vyčištění vstřikovacích trysek a spalovacího prostoru jsou vesměs kladné a zpravidla dojde skutečně ke zlepšení. Záleží ovšem především na stavu motoru. S přípravky na "proplach" motoru vzhledem k aditivaci moderních motorových olejů (při samozřejmém dodržení výměnných lhůt oleje) bych byl již opatrnější. Zejména z hlediska složení přípravků a možného nebezpečí pozdějšího poškození motoru.
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
pelen
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9259
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od pelen » 15.06.2008 17:44

Nafta na stojanech je podle EN 590. Myslim, ze u nas je ted obsah siry do 50 mg/kg a v cizine do 10 mg/kg, i dyz by jiz mela byt vsude do 10 mg/kg:
Přílohy
sira.jpg
sira.jpg (4.97 KiB) Zobrazeno 4130 x
Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi 12/2005, 85kW, Diamond White
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 19.06.2008 17:40

Tak Já mám s tankováním asi rozhodnuto hned vedle práce je pumpa tato http://www.psas.cz/cerpaciStanicePHM.cfm kolega tam jezdí čtyři roky měl Volvo teď má FOCUSE C-MAX TDCI tak 3 roky zhruba tankuje jen tady a aditivum nedává ,zde zřejmě tankuje i vozový park této firmy maj nové Mercedesy a cena nyní 33,9 bezkonkurenční ,ale maj to mimo hlavní trasu musí tam člověk zajet i proto mají zřejmě dobrou cenu a aut tam jezdí mraky tak máte někdo špatnou nebo dobrou zkušenost? :wink: Pište :!: http://www.psas.cz/cerpaciStanicePHM
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
zewl
Test driver
Test driver
Příspěvky: 8644
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od zewl » 04.07.2008 20:55

Lidi, mate nekdo zkusenost s naftou Verva Diesel od Benziny? Pocitam, ze to bude neco podobneho jako Shell V-Power diesel. Dikes za nazory.
Ford Focus combi 1.8 TDDi, 90 PS, narozen 12/2002
Obrázek

chmelko
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9134
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od chmelko » 04.07.2008 21:29

tak verva benzín lejem radšj ako Vpower racing..okrem finančneho rozdielu som iny rozdiel nezaznamenal, takže doporučujem aj v nafta verzii :wink:

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od tomason » 05.07.2008 23:38

potvrzuji jezdím už na Vervu Diesel Shell je opravdu nataženej :?
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Uživatelský avatar
Kóťa
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9765
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Střední Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: extra nafta,aditiva,co vy na to?skusenosti, testy

Příspěvek od Kóťa » 07.07.2008 19:21

Kolikpak koštuje ten verva diesel?Myslíte,že je to ještě znát když běžně tankuju top q a VIF?
Ford Mondeo combi 2.2TDCi Ghia 8/2005 Obrázek
Řízení je radost,FORD je řízení!

Odpovědět

Zpět na „Pohonné hmoty, benzin, nafta...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů