Stránka 2 z 12
Napsal: 15.01.2007 19:57
od Fireice
zirafak píše:Fireice píše:Já běžně z větších kopců vyřazuju.Jsem vyučený automechanik a mám na to jiný názor

Tak potom vrat ten vyucny list,ktory si dostal.....
U starych skodoviek,alebo podobnych vozidlach starsej konstrukcie to dole kopcom vyznam skutocne ma,ale u dnesnych modernych motorov usetris prave dole tym vacsim kopcom vtedy,ked tam nechas zaradenu najvyssiu moznu rychlost.Ak mas palubny pocitac,tak si to vyskusaj a uvidis,ze spotreba na nom bude v tomto pripade 0....ty automechanik


Jsi mi pobavil... No já sem se o tom nechtěl vůbec zmiňovat. Asi takhle.Počítač vyhodnocuje data které dostane a ty máš pak zobrazené na BC.ŘÍdící jednotka, vyhodnocuje informace které dostává od horkýho drátu,nebo chceteli váhy vzduchu a akcelerátoru,chceteli plynu. S těmito ůdaji jěště vyhodnocuje otáčky motoru atd.Při volnoběhu cca 600ot,min Do motoru proudí množství vzduchu převedené na hmotnost, a data jdou do řj.odeslána také ze senzoru otáček motoru+akcelerátoru-řj.dá pokyn injectorum aby vstříkli tolik a tolik paliva (píšu zjednodušeně je tam toho víc) To samé se děje při zařazeném rychlostnim stupni při jízdě z kopce a bez plynu.Vše je stejné až na otáčky motoru.Ty jsou několika násobně vyšší než volnoběh.A v tom je podstata té "nulové"spotřeby.Řj. prostě posuzuje rozdíl otáčky-akcelerátor-hmotnost vzduchu.Proto to zobrazuje nulu.Ty jedeš na 2000 ot/min a nemáš sešláplej plyn. Ale minimum paliva se do válců i nadále vstřikuje.Na podobném principu "ošálení" řídící jednotky se dělá i takzvaný chip tuning.Je to zjednodušeně,ale snad to bude stačit. Já nevyřazuju z kopce kuli spotřebě, ale kuli motoru. Ty když nevyřadíš z dlouhého kopce který se sjíždí cca 1min,a budeš mít ot 2000/min Tak tvůj motor ,bude mít natočeno za 60 vteřin o 1500ot.víc než ten můj když vyřadím. Tohle je jen příklad-aby mi někdo hned nebral za slovo. Spočti si kolik to může bejt asi tak zarok-za pět let... A tobě "odborníku" dopručuju,abys z kopce sjížděl na pětku, a když by kopec měl končit,podřazuj až na dvojku abys tam měl co nejdýl zobrazenou nulu.Myslím že kdyby tě tam BC psal že ti tam benzín při zařazeném kvaltu přibejvá,tak bys tomu taky věřil

Napsal: 15.01.2007 20:17
od pelen
to Fireice:
Ty jezdis z kopce "susem" ve stylu co to da?
To ja radeji z kopce pribrzduji motorem, nez brzdama.
Nezapomnel jsi na cidlo polohy plynoveho pedalu?
Nevim, zda u focusu je, ale u nekterych aut bylo a blokovalo prisun paliva pri zvysenych otackach a nezmacknutem pedalu.

Napsal: 15.01.2007 20:27
od fokina
Já většinou před křižovatkou podřazuji a brzdím motorem, ale když jedu třeba po dálnici a je klesání, tak skoro vždy vyřazuji a nechávám motor odpočinout, někde jsem četla, že není dobré držet plyn při dlouhé jízdě zmačknutý....má se občas vyřadit. Také jsem četla o dieslech, že když se jede déle rychleji, třeba po dálnici, tak se má pak na chvíli zastavit a nechat motor běžet na volnoběh, nemá se hned zastavit a vypnout, na něco je to prý špatné, ale už si nepamatuji na co...každopádně to tak dělám..

Napsal: 15.01.2007 21:08
od Ahmed
fokina píše:Já většinou před křižovatkou podřazuji a brzdím motorem, ale když jedu třeba po dálnici a je klesání, tak skoro vždy vyřazuji a nechávám motor odpočinout, někde jsem četla, že není dobré držet plyn při dlouhé jízdě zmačknutý....má se občas vyřadit. Také jsem četla o dieslech, že když se jede déle rychleji, třeba po dálnici, tak se má pak na chvíli zastavit a nechat motor běžet na volnoběh, nemá se hned zastavit a vypnout, na něco je to prý špatné, ale už si nepamatuji na co...každopádně to tak dělám..

Je to spatne pro motor a taky turbo, protoze to se zahriva a proudenim vzduchu a chladici kapaliny ochlazuje, ale kdyz zastavis a vypnes motor, tak se tam to teplo hromadi a nema se to jak chladit. Pak obcas neco praskne

Napsal: 15.01.2007 21:11
od Ahmed
Proc by se melo palivo do valcu vstrikovat, kdyz neni potreba nijak udrzovat otacky? Palivo to tam tlaci, az kdyz jsou otacky nekde na urovni volnobeznych, pak to zacina pridavat. Tvoje teorie se trosku blizi tomu, jako by mi nekdo rekl, ze to auto bude zrat, i kdyz pojedu s vyplym zapalovanim se zarazenou rychlosti z kopce.
Napsal: 15.01.2007 21:15
od Damon
Citace ze stejného tématu z jiné sekce.
Jinak to přesunout do jednoho tématu nejde.
Takže pokračujem pouze tady.
Skubi píše:zásadně dojíždím ke křižovatce se zařazenou rychlostí a jindy při jízdě taky nevyřazuji

miro píše:tym ze vyradis rychlost nesetris prave naopak lebo motor ide na volnobeh a spotrebuva palivo. ale niekde pri cca 1200 ot. uz sa oplati vyradit lebo vtedy zacina pridavat palivo aj ked nepridavas plyn
Ferino píše:Šetřím benzín tím, že nechávám kvalt dokud to jde (tak do 1300 ot).
Nevíte při kolika otáčkách se vypne (zapne) úplně přívod paliva, když jedu třeba z kopce s kvaltem?
Jiri02 píše:Rekl bych, ze pokud poklesnou otacky pod ty, kterym odpovida poloha padalu plynu, regulator zacne pridavat. A naopak: pokud jsou otacky vetsi, nez odpovida poloze plynu, regulator zavre privod.
Pokud jedu z kopce, ci jinak brzdim motorem, je spotreba 0, nema tedy smysl vyradit rychlost a brzdit brzdami. Pokud ale nekdo nechce brzdit motorem a dojet treba co nevyse do protisvahu, pak snad by vykvaltovani mohlo mit smysl.
Ovsem, jinak tomu je u karburatorovych motoru, tam totiz pri brzdeni motorem dochazi k tomu, ze se do nej nasava palivo pres volnobezny system karburatoru (jedina otevrena cesta pri zavrena klapce), coz neni zanedbatelne. Proto modernejsi karburatory mely zavirani vonobezne trysky bud podtlakem nebo elektricky.
pelen píše:Skubi píše:zásadně dojíždím ke křižovatce se zařazenou rychlostí a jindy při jízdě taky nevyřazuji

Zarazenou rychlost mam nekdy az tesne pred krizovatkou. Nekdy k ni dojizdim na volnobeh a rychlost zarazuji tesne pred ni, zalezi na momentalni situaci. Treba u nas v meste jsou krizovatky hodne nahustene, tak nema smysl vyrazovat rychlost.

Fordik píše:Jak kdy, ale vím že třeba u Feldy s palubním počítačem mi to z kopce při zařazené rychlosti a bez doteku plynu ukazovalo spotřebu 0.0l Kdežto na neutrál 0.8l
U Focuse většinou nechávám rychlost, ale oprav du jak kdy.Z kopce určitě vždy.
Napsal: 15.01.2007 21:57
od Beri
Toto je citace za stránek
http://www.fordfans.cz, více se dozvíte tam.
Zpomalování
Vozidlo jede a uvolníte nohu z plynového pedálu. Řídící jednotka zaznamenává změnu polohy pedálu a snížení rychlosti auta. Z tohoto stavu vychází několik problémů, které hravě překonáme. Zaprvé je nutné zabránit zhasnutí motoru, proto je omezovač přístupu vzduchu při volnoběhu otevřen jako opatření proti náhlému uzavření škrticí klapky. Po uzavření klapky se pomalu zavírá i přisávání vzduchu, které dále ovládá otáčky při volnoběhu a motor se pomalu dostává do provozní situace pro volnoběh se zahřátým motorem. Člověk ohleduplný k přírodě se neustále zaobírá emisemi vycházejícími z jeho automobilu a je upřímně zděšen při myšlence na obrovské plýtvání benzínem při zpomalování. Pokud jsou otáčky motoru vyšší než 1500 a teplota chladící kapaliny přesahuje 60 oC, EEC zcela vypíná injektory. Ty opět ožijí při poklesu otáček pod 1500 nebo pokud se dotknete pedálu. Pokud vaše vozidlo není vybaveno čidlem rychlosti, existuje teoretická možnost zhasnutí motoru pokud při zpomalování překračujete shora hranici 1500 ot/min. Přisávání spalin do válce je stále neaktivní, ale odtah benzínových výparů z nádrže do skříně katalyzátoru běží. Časování zážehu může být ze dvou důvodů posunuto dopředu: 1) při nízkém průtoku vzduchu je velmi výrazně sníženo riziko klepání, 2) předstih zážehu vytváří na pístech protitlak vůči smyslu setrvačnosti pohybu vozidla a pomáhá při tvorbě brzdícího účinku motoru.
Napsal: 15.01.2007 22:49
od pelen
fokina píše:Já většinou před křižovatkou podřazuji a brzdím motorem, ale když jedu třeba po dálnici a je klesání, tak skoro vždy vyřazuji a nechávám motor odpočinout, někde jsem četla, že není dobré držet plyn při dlouhé jízdě zmačknutý....má se občas vyřadit. Také jsem četla o dieslech, že když se jede déle rychleji, třeba po dálnici, tak se má pak na chvíli zastavit a nechat motor běžet na volnoběh, nemá se hned zastavit a vypnout, na něco je to prý špatné, ale už si nepamatuji na co...každopádně to tak dělám..

Delas to moc dobre, protoze tim snizujes teplotu turba. Foki tu nekde psal, ze ho videl rozpalane do cervena. Po ostre jizde, hlavne po dalnici, kdy jede turbo naplno se pred zastavenim motoru ma nechat motor chvili bezet naprazdno, teplota turba se snizi a nedostane po zastaveni motoru tepelny sok a nehrozi jeho zniceni. Myslim, ze neco o tom najdes i v manualu.

Napsal: 16.01.2007 20:07
od fokina
Napsal: 16.01.2007 20:11
od Fireice
pelen píše:to Fireice:
Ty jezdis z kopce "susem" ve stylu co to da?
To ja radeji z kopce pribrzduji motorem, nez brzdama.
Nezapomnel jsi na cidlo polohy plynoveho pedalu?
Nevim, zda u focusu je, ale u nekterych aut bylo a blokovalo prisun paliva pri zvysenych otackach a nezmacknutem pedalu.

to pelen: Nezapoměl jsem

Ale dobře žes to nadhodil.Jen upřesnim můj předchozí příspěvek. "Nulové" dávkování paliva je u většiny vozů nastaveno od 1300-2000ot/min.Záleží na typu motoru. Kolik má nastaveno fofo přesně nevím. A co se jak ty řikáš kopce dolu "šusem " týče,tak záleží na situaci.Ale většinou používám klasicky nožní brzdu.Šetřím motor. Na brzdy kašlu,ty jsou vyměněný za chviličku.Ale motor, to je srdce našich fofo, a já ho prostě šetřim

Upřesním ještě to zhasínání motorů ihned po jízdě po dálnici. Týká se to hlavně motorů vybavených turbem. Jde o to, že turbo má uhlíkové ložisko mazané tlakem oleje.(při otáčkách kolem 80 000ot/min tam nemůže bejt normální)Jakmile prijedeš z dálnice a chcípneš motor,může mít turbo třeba 20 000ot/min.To znamená že se tlakově přestane mazat ten uhlík,a než se dotočí,hrozí eventuální vydření toho ložiska.Ale pokud jedeš normální jízdu třeba z města a netočíš to jak cvok tak se nic neděje

Napsal: 16.01.2007 20:31
od pelen
Koukam, ze jsi se zaradila mezi tzv. Prectu si manual, az kdyz mi neco nefunguje.

Napsal: 16.01.2007 20:33
od pelen
to Fireice:
Presne tak to vyuzivam. Palim co to da a k bydlisti prijizdim v poklidu tak, abych turbo uklidnil. Pak normalne vypnu motor.

Napsal: 16.01.2007 21:52
od Jiri02
Fireice píše:
Upřesním ještě to zhasínání motorů ihned po jízdě po dálnici. Týká se to hlavně motorů vybavených turbem. Jde o to, že turbo má uhlíkové ložisko mazané tlakem oleje.(při otáčkách kolem 80 000ot/min tam nemůže bejt normální)Jakmile prijedeš z dálnice a chcípneš motor,může mít turbo třeba 20 000ot/min.To znamená že se tlakově přestane mazat ten uhlík,a než se dotočí,hrozí eventuální vydření toho ložiska.
Moc dobrá připomínka!
To, že by měl motor běžet nějakou chvíli na volnoběh má také vliv na ochlazení turbíny. Tím, že se rozpálená turbína nenechá zchladnout, po zastavení se její teplo rozvede po celém rotoru a též na ložiska, kde se olej (nebo jeho zbytky) začne pálit a to není optimální. Za běhu turba se část rotoru chladí a olej cirkuluje, po zastavení už ne. Veliké turbodiesely (třeba ve velkém buldozeru) se mají před odstavením nechat bafat na volnoběh i několik minut.
Napsal: 17.01.2007 00:51
od misoo
nemam sice diesel, ale o chladnuti turbiny viem. vsetci ste sa tu zhodli, ze to treba po jazde chvilku nechat "chladit". ale ani raz som tusim nezaznamenal kolko ta chvilka znamena... ci 5s, 20s, alebo minuta, tri minuty...

tak teda, kolko po zastaveni "chladite"

Napsal: 17.01.2007 07:27
od Fireice
misoo píše:nemam sice diesel, ale o chladnuti turbiny viem. vsetci ste sa tu zhodli, ze to treba po jazde chvilku nechat "chladit". ale ani raz som tusim nezaznamenal kolko ta chvilka znamena... ci 5s, 20s, alebo minuta, tri minuty...

tak teda, kolko po zastaveni "chladite"

Přesné tabulky na to neexistují. Při normální jízdě kdy motor nevytáčíš, se to neřeší.Pakliže pojedeš sportovní jízdu (motor budeš točit k 5 000ot/min [diesel] ) až domů před barák,určitě bych ho nechal 30-60 vteřin klapat na volnoběh.Jak řikám,je to velice individuální, a někdo to dělá,někdo né. Obecně platí,nezhasínat motor ihned,pokud je hodně ohřatej
