Brzdy
- vitr73
- Test driver
- Příspěvky: 3916
- Registrován: 25.02.2011 20:33
- Bydliště: Železný Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brzdy
jj..to je fakt
Ford Focus kombi 1.8 16V zmetec -E léta páně 1999
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...
-
- Nováček
- Příspěvky: 80
- Registrován: 17.12.2013 13:44
Pneu + ráfky + kotouče + destičky
Sloučeno. lucky.jack
Zdarec, borci..
Minule jsem tu na fóru ptal na ET, to už jsem pořešil a načetl
Jen se ujistím, aby mi něco neuteklo, můžu mít na FF II 2007 toto:
http://www.alukola.cz/alu-kola-cms-c14- ... x108-et45/
(http://www.vivapneu.cz/brock-rc19-ks-7x ... y-lak.html)
http://www.vivapneu.cz/pirelli-p1-cintu ... letni.html
Ale zase prosím o rady: Když mi v pneuservisu měnili kola na zimáky, tak mi mechanik řekl, že to bude brzo chtít i destičky - to jsem ale čekal.. Tak jsem to začal hned řešit, objednal jsem z Autokelly Starline, máte s touto značkou zkušenost?
Kolik zhruba km - vím, že je to irelevantní - mají životnost kotouče?
Zdarec, borci..
Minule jsem tu na fóru ptal na ET, to už jsem pořešil a načetl

Jen se ujistím, aby mi něco neuteklo, můžu mít na FF II 2007 toto:
http://www.alukola.cz/alu-kola-cms-c14- ... x108-et45/
(http://www.vivapneu.cz/brock-rc19-ks-7x ... y-lak.html)
http://www.vivapneu.cz/pirelli-p1-cintu ... letni.html
Ale zase prosím o rady: Když mi v pneuservisu měnili kola na zimáky, tak mi mechanik řekl, že to bude brzo chtít i destičky - to jsem ale čekal.. Tak jsem to začal hned řešit, objednal jsem z Autokelly Starline, máte s touto značkou zkušenost?
Kolik zhruba km - vím, že je to irelevantní - mají životnost kotouče?
- vitut
- Člen klubu
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 25.06.2008 13:03
- Bydliště: Milovice(NB), Štoky(HB)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pneu + ráfky + kotouče + destičky
Kdyz budes hooodne brzdit, tak Starline muzou mit zivotnost treba taky jen 100 m ...
S-Max, 2.0 TDCi, 103 kW, 2009, modrá Blazer
FoFo1 combi, 2.0 16V, 127 kW, 2003, modrá Imperial
C-Max mk1, 1.8 16V, 88 kW, 2004
byl: FoFo1 combi, 1.8 TDCi, 85 kW, 2002, šedá

FoFo1 combi, 2.0 16V, 127 kW, 2003, modrá Imperial
C-Max mk1, 1.8 16V, 88 kW, 2004
byl: FoFo1 combi, 1.8 TDCi, 85 kW, 2002, šedá

- mikki
- Pokročilý
- Příspěvky: 921
- Registrován: 10.01.2012 09:07
- Bydliště: Praha 10, Karlovy Vary.
Re: Pneu + ráfky + kotouče + destičky
objednal jsem z Autokelly Starline, máte s touto značkou zkušenost?
ano zkušenosti jsou a veskrze negativní ale to poznáš sám a příště koupíš něco kvalitnějšího.
A ohledně kol. Podívej se do techničáku jestli máš 16" ale určitě budeš mít tak zjistit rozměr středový díry 63,3 Tyhle neoriginál kola mívají vnitřní díru větší a dávají se tam strědový redukce z plastu a to ET nebude takovej problém když je to tak málo od 52,5. 45-48 je v normě.





A ohledně kol. Podívej se do techničáku jestli máš 16" ale určitě budeš mít tak zjistit rozměr středový díry 63,3 Tyhle neoriginál kola mívají vnitřní díru větší a dávají se tam strědový redukce z plastu a to ET nebude takovej problém když je to tak málo od 52,5. 45-48 je v normě.
Ford S-max 2016 Titanium 2.0 132kw
Ford Focus kombi 2005 II Ghia 2,0 107 kW prodáno
Byl Ford Focus kombi 1,8 16v 1999
Byl Ford Escort kombi 1,8 16v 1996 ghia
Byl Ford Escort kombi 1,4 1993
Ford Focus kombi 2005 II Ghia 2,0 107 kW prodáno
Byl Ford Focus kombi 1,8 16v 1999
Byl Ford Escort kombi 1,8 16v 1996 ghia
Byl Ford Escort kombi 1,4 1993
-
- Nováček
- Příspěvky: 15
- Registrován: 13.11.2010 14:17
- Bydliště: Nové Město na Mor.
Tak starline mel otec na Astre zadni pakny a jelikoz jezdil jak kloboucnik,tak to brzdilo a i vydrzely.Ja mel od starline predni loziska a jedno odeslo po 14ti dnech a druhe asi po 3 mesicich.Pak sem zkousel axialni tahlo i s cepem a po 5 mesicich tam byla zase vule. Takze ja se teto znacce vyhybam obloukem a uz nikdy vic. Mozna tak na nejakou feldu na popojizdeni 2km do prace.To by pak ty dily i neco mozna vydrzely. A stejnou zkusenost ma vice lidi v mem okoli...
Ford Focus r.v.2003 1.6 16V
Ford Cougar r.v.2000 2,5 V6
Ford Cougar r.v.2000 2,5 V6
-
- Nováček
- Příspěvky: 80
- Registrován: 17.12.2013 13:44
Re: Pneu + ráfky + kotouče + destičky
Tak to Starline mě štve, já zase nejsem nějakej závodník, ale zase aby to nebyla časovaná bomba 
Jakou značku destiček byste doporučili za rozumný peníze? Asi do 2000

Jakou značku destiček byste doporučili za rozumný peníze? Asi do 2000
- mikki
- Pokročilý
- Příspěvky: 921
- Registrován: 10.01.2012 09:07
- Bydliště: Praha 10, Karlovy Vary.
Re: Pneu + ráfky + kotouče + destičky
do limitu 2000 si klidně kup originál Motorcraft
Ford S-max 2016 Titanium 2.0 132kw
Ford Focus kombi 2005 II Ghia 2,0 107 kW prodáno
Byl Ford Focus kombi 1,8 16v 1999
Byl Ford Escort kombi 1,8 16v 1996 ghia
Byl Ford Escort kombi 1,4 1993
Ford Focus kombi 2005 II Ghia 2,0 107 kW prodáno
Byl Ford Focus kombi 1,8 16v 1999
Byl Ford Escort kombi 1,8 16v 1996 ghia
Byl Ford Escort kombi 1,4 1993
-
- Nováček
- Příspěvky: 80
- Registrován: 17.12.2013 13:44
Re: Pneu + ráfky + kotouče + destičky
Ono asi je lepší si ty 400 připlatit za origo, to je fakt..
A ještě - jak ty kotouče? Je lepší je vzít rovnou taky? Auto má 65 tkm, o stavu to snad aspoň málo napoví
deštičky jsou předpokládám původní, auto najelo ročně 10TKM průměrně
A ještě - jak ty kotouče? Je lepší je vzít rovnou taky? Auto má 65 tkm, o stavu to snad aspoň málo napoví
deštičky jsou předpokládám původní, auto najelo ročně 10TKM průměrně
-
- Nováček
- Příspěvky: 15
- Registrován: 13.11.2010 14:17
- Bydliště: Nové Město na Mor.
Kotouce se daji zmerit.U novych mas vzdy napsanou sirku novych a minimalni sirku. Podle toho bych se ridil. No a za sebe muzu doporucit kotouce i desky od firmy ATE. Ja daval brzdy na vsechny svoje auta vzdy Ate a nikdy sem nemel zadny problem. Ale urcite bych se vyhnul levnym pochybnym znackam. Brzdy jsou prece na aute jedna z nejdulezitejsich veci...
Ford Focus r.v.2003 1.6 16V
Ford Cougar r.v.2000 2,5 V6
Ford Cougar r.v.2000 2,5 V6
-
- Test driver
- Příspěvky: 4915
- Registrován: 28.01.2009 22:46
- Bydliště: Zlín
Re: Brzdy
Trochu pro přehled o brzdách. Je to hodnocení těch, kteří to mají odzkoušeno na okruzích.
Hned na začátku je třeba mít na paměti, že je rozdíl, jestli zajíždíte nové destičky s již jetými kotouči (což je paradoxně jednodušší) nebo zároveň nové desky i kotouče, to je na zajetí ještě více náročné. Dále také každý výrobce vyžaduje (a doporučuje) různé zajíždění. Nebudu tedy úmyslně zajíždění zobecňovat a uvedu příklady jen nejběžnějších mnou prodávaných sportovních a závodních destiček, i když se dá říct, že je to hodně podobné, alespoň většinou ...
Jako první se zmíním o kotoučích. Pokud jsou kotouče nové, já osobně doporučuji jejich zajetí tak, že budete zkrátka brzdy šetřit až do té doby, kdy kotouče nezačnou brzdit v celé ploše. Pokud máte i nové destičky, je vhodné dodržet zajížděcí postup pro destičky a pak dále šetřit brzdy do zajetí kotoučů. To, že kotouče brzdí v celé ploše poznáte nejlépe okem. Téměř všechny nové kotouče mají brzdnou plochu zdrsněnou pro rychlejší zajetí destiček, takže stačí počkat, až se tato drsná plocha stane hladkou a lesklou (a třeba u EBC TurboGroove jednoduše zmizí zlatá barva)…
Sériové destičky také nechci moc řešit, u těch většinou stačí je zajíždět pozvolným zatěžováním, řekněme 500km, u nich většinou zajetí až tak moc nerozhoduje o jejich životnosti ani o jejich výkonu, jde jen o to, aby se destička vytvrdila.
Extrémní závodní destičky také necháme na pokoji, protože s těmi se málo kdo z Vás v praxi setká a tam je již hodně důležité zajetí, nicméně se hodně liší jak směs od směsi, tak výrobce od výrobce… U těchto materiálů by Vám měl výrobce nebo prodejce sám říct a poradit, který materiál použít a jak je zajíždět, alespoň já to tak dělám a upozorňuji i na problémy a správné zajetí…
Budeme se tedy zabývat jakýmsi středem a tím nejdostupnějším sportovním a základním závodním materiálem, se kterým se můžete setkat i Vy. Všechny tyto materiály lze při dodržení určité sebekázně úplně v pohodě jezdit v běžném provozu a to dokonce celoročně, již jsem se o tom zmiňoval.
Obecně bych to definoval, že naprosto nejlepším způsobem zajetí brzdových destiček je postupné zatížení (ale rychlé klidně během pár kilometrů), zahřátí na jejich mezní použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu HaHaaa , což bohužel vyžaduje již dost zkušeností a nadprůměrný cit pro ty brzdy. Takže získané zkušenosti jsou přímoúměrné počtu zničených destiček.
Pokud brzdy přehřejete, což je poměrně častý problém, přehřátí způsobí rozpraskání brzdového materiálu již u nových destiček, které se pak dost drolí, odlamují se kraje destiček a málo vydrží. Ani nedostatečné zajetí není pro brzdy dobré, brzdy nebudou mít maximální možný brzdný účinek a navíc nedostatečné zahřátí při zajíždění pak často způsobuje vylučování pojiva (např. pryskyřice) na brzdový kotouč, který se tam hezky nanese a optimální brzdný účinek jde také do kopru.
Jak jsme si řekli, jsou materiály, kdy je vlastně zajetí pomalu zbytečné a pak takové kde je nezbytné. Třeba takové EBC BlueStuff, ačkoli to jsou vytrvalostní závodní destičky, jsou na zajetí nejméně háklivé, jejich vlastnosti jsou hodně podobné ať je zajedete dobře nebo špatně. Ferodo DS2500 zajetí vyžadují, ale zase rozdíl u špatně zajetých není tak markatní, naopak je zde poznat (okamžitě), pokud je přepálíte.EBC YellowStuff a RedStuff zajetí nevyžadují, ale pokud je přehřejete, dojde okamžitě ke změně charakteristiky materiálu (zde nikoli k rozpraskání) a okamžité ztrátě brzdného účinku a následného brutálně rychlého opotřebení brzdného materiálu. Je tedy nutné správně vybírat, pokud je nepotřebujete, nebrat zbytečně závodní materiál jen proto, abych o tom mohl psát na fóru, a hlavně je správně zajet...
Pokusil jsem se pro Vás udělat jakousi „kuchařku“ zajíždění destiček. Nechci to nějak moc hodnotit a srovnávat je mezi sebou (ono to je dost individuální), nicméně uvedu pár postřehů a že dle mě optimální pro více než polovinu z Vás je kombinace kotoučů EBC (ať již Premium, pokud není dostatečný budget, nebo TurboGroove) a brzdových destiček Ferodo DS2500…
Dále mám vypozorované, že při zajíždění je vhodné začínat brzdit z rychlosti cca 120km/h, druhou polovinu zajíždění postupně zvyšovat rychlost i klidně na 150km/h, spíš jde o to, aby po opravdu 4s dlouhém brždění 50% tlakem byla ta rychlost někde okolo 50km/h...
EBC desky (GreenStuff, YellowStuff, RedStuff, BlueStuff) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit...
V případě okamžitého nasazení na okruhu (kam mimochodem kromě BS nejsou moc vhodné) zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 40x (u YS a RS, kvůli sjetí ochranné zajížděcí vrstvy) u BS stačí tak 30x nechá si toho hodně líbit…
Ferodo DS2500 ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud máte ABS nebo auto s hmotností nad 1000kg, tudíž je co nejvíc na okruhu šetřit (což jde většinou dost těžko)...
Ferodo DS3000, DS1.11 ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, pak si člověk stejně dá chvíli oraz, desky vychladnou a do druhého stintu jsou v dobré formě...
XYZ Street (šedé) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud nemáte předimensované brzdové kotouče...
XYZ Race (zelené) ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, po vychladnutí jsou desky v pohodě...
Perličky a postřehy z praxe:
Řekl jsem, že nejlepší je zahřát destičky na jejich maximální použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu...
Což se v mnoha případech ukázalo jako opravdový problém, zažil jsem totální zničení Ferodo DS2500 za 15min, EBC RedStuff za 10min a YellowStuff za 20min...
Myslel jsem si, že přepálit DS3000 se tak často nepovede
Což se sice potvrdilo, ale vůbec jsem netušil, že lze nové Ferodo DS3000 rozpálit tak, že z disků dokonce "vytekly" středové pokličky a přestože destičky to přežily, výrazně poničily úplně nové brzdové kotouče EBC TurboGroove a zkrátily jejich životnost na 50%.
EBC GS ... opravdu náhrada OEM desek, nelze od ní očekávat velký výkon a špatně funguje na těžkých autech
EBC RS ... slabší směs z rodiny „keramických“ materiálů. Pokud jezdíte s autem na projížďky a ne moc rychle, ani nepoznáte, že brzdný účinek není nijak závratný, ale na druhou stranu oceníte, že moc nepráší a hezky vypadají (jsou přeci červené)…
EBC YS ... směs, které jsem já nepřišel na chuť a vůbec nevím komu ji doporučit. Lidem, kteří se jen vozí, přinese navíc oproti RedStuff pouze více špinavá kola, pokud tuto destičku vezmete na okruh, poměrně snadno ji přehřejete, navíc tyto materiály reagují na přehřátí výrazným úbytkem brzdného účinku a také výrazným zkrácením životnosti…
EBC BS ... jsou opravdu takové nejméně zničitelné, nicméně i jejich brzdný účinek je ze všech závodních destiček nejslabší. Vhodné jsou pro vytrvalostní závody a pro začátečníky na okruhu...
DS2500 ... pokud se v prvopočátku nepřepálí, jsou na normální ostré ježdění po okreskách super a ani nepískají, nicméně většina lidí se přesvědčila, že na okruh nejsou...
DS3000 ... super destička nejvíce náchylná na zajetí, nicméně nejlepší brzdný účinek za cenu menší životnosti jak destiček tak i kotoučů, nedoporučuju je na obyč kotouče, vyzkoušeno na EBC TurboGroove... DS3000 vyžadují zajetí správné, jinak při špatném zajetí brzdí hůř než DS2500…
DS1.11 ... super destička, méně náchylná na zajetí, ale přesto je vhodné to správně provést. Pokud se s ní naučíte brzdit, vydrží hodně dlouho a je pak i hodně šetrná ke kotoučům. Lze použít na sériové, nicméně doporučuju EBC TurboGroove. Hodně používáme v kitech XYZ, destička je hodně univerzální, jezdíme je celoročně. Také vyžaduje ráno po vyjetí z garáže lehké probrždění…
XYZ Street ... jsou destičky svým projevem hodně podobné Ferodu DS2500, brzdný účinek je o malinko menší, ale zase snesou o kousek větší teplotu. Na normální ježdění super, navíc kity mají většinou větší a tudíž i lépe chlazené kotouče, takže teploty jsou pak nižší…
XYZ Race ... destičky nejsou moc náchylné na zajetí, nicméně správné zajetí je pro ně dobré. Na okruhu snesou velké zatížení a hodně vydrží. Brzdný účinek je o něco menší než Ferodo DS1.11, ke kotoučům jsou hodně šetrné. Ježdění v normálním provozu je možné, ale chtějí po vyjetí z garáže lehce probrzdit, aby se trošku zahřály…
Technické parametry jednotlivých směsí s použitelným teplotním rozsahem...
Pokud máte však nějaké zkušenosti, nenechte se zmást obrovským rozsahem EBC, nejenže to je u destiček neobvyklé, ale v praxi se ukázalo, že ačkoli výrobce uvádí toto nádherné rozpětí, je skutečnosti je bohužel o hodně nižší a spíše to koresponduje s mými postřehy. Dopsal jsem tedy pod oficiálně uváděné rozpětí také mnou odhadnuté použitelné...
EBC GreenStuff
materiál ... organické pojivo s měkkými částicemi
koeficient tření dle výrobce ... maximálně 0.55μ
můj pocit tak maximálně 0.40μ
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 650°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 0°C až 300°C
EBC RedStuff
materiál ... semi keramický materiál
koeficient tření dle výrobce ... maximálně 0.50μ
s tímto bych v podstatě souhlasil, pokud však se brzdí častěji a stoupá teplota, koeficient určitě o něco klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 750°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 50°C až 400°C
EBC YellowStuff
materiál ... semi keramický materiál
koeficient tření dle výrobce ... rozsah 0.30μ až 0.50μ
tento koeficient dle mě zhruba pocitově sedí, nicméně zase delším brzděním a vyšší teplotou spíše klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 900°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 50°C až 500°C
EBC BlueStuff
materiál ... organické pojivo s měkkými částicemi
koeficient tření dle výrobce ... rozsah 0.40μ až 0.70μ
v praxi bych řekl okolo 0.50μ, problém je, že u těchto destiček koeficient tření delším brzděním spíš klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 150°C až 900°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 150°C až 750°C
Ferodo DS2500
materiál ... organické pojivo s měkkými kovovými částicemi
koeficient tření ... maximálně 0.50μ
pracovní teplota ... 100°C až 450°C
Ferodo DS3000
materiál ... organické pojivo s měkkými kovovými částicemi
koeficient tření ... maximálně 0.62μ s progresivním průběhem
pracovní teplota ... 250°C až 750°C
Ferodo DS1.11
materiál ... siloxan
koeficient tření ... maximálně 0.51μ
pracovní teplota ... 200°C až 800°C
XYZ Street
materiál ... keramika + měkké kovové částice
koeficient tření ... 0.46μ až 0.53μ
pracovní teplota ... 90°C až 550°C
XYZ Race
materiál ... karbon s kovovými částicemi a grafitem
koeficient tření ... téměř konstantní s malou odchylkou okolo 0.50μ
pracovní teplota ... 250°C až 800°C
Hned na začátku je třeba mít na paměti, že je rozdíl, jestli zajíždíte nové destičky s již jetými kotouči (což je paradoxně jednodušší) nebo zároveň nové desky i kotouče, to je na zajetí ještě více náročné. Dále také každý výrobce vyžaduje (a doporučuje) různé zajíždění. Nebudu tedy úmyslně zajíždění zobecňovat a uvedu příklady jen nejběžnějších mnou prodávaných sportovních a závodních destiček, i když se dá říct, že je to hodně podobné, alespoň většinou ...
Jako první se zmíním o kotoučích. Pokud jsou kotouče nové, já osobně doporučuji jejich zajetí tak, že budete zkrátka brzdy šetřit až do té doby, kdy kotouče nezačnou brzdit v celé ploše. Pokud máte i nové destičky, je vhodné dodržet zajížděcí postup pro destičky a pak dále šetřit brzdy do zajetí kotoučů. To, že kotouče brzdí v celé ploše poznáte nejlépe okem. Téměř všechny nové kotouče mají brzdnou plochu zdrsněnou pro rychlejší zajetí destiček, takže stačí počkat, až se tato drsná plocha stane hladkou a lesklou (a třeba u EBC TurboGroove jednoduše zmizí zlatá barva)…
Sériové destičky také nechci moc řešit, u těch většinou stačí je zajíždět pozvolným zatěžováním, řekněme 500km, u nich většinou zajetí až tak moc nerozhoduje o jejich životnosti ani o jejich výkonu, jde jen o to, aby se destička vytvrdila.
Extrémní závodní destičky také necháme na pokoji, protože s těmi se málo kdo z Vás v praxi setká a tam je již hodně důležité zajetí, nicméně se hodně liší jak směs od směsi, tak výrobce od výrobce… U těchto materiálů by Vám měl výrobce nebo prodejce sám říct a poradit, který materiál použít a jak je zajíždět, alespoň já to tak dělám a upozorňuji i na problémy a správné zajetí…
Budeme se tedy zabývat jakýmsi středem a tím nejdostupnějším sportovním a základním závodním materiálem, se kterým se můžete setkat i Vy. Všechny tyto materiály lze při dodržení určité sebekázně úplně v pohodě jezdit v běžném provozu a to dokonce celoročně, již jsem se o tom zmiňoval.
Obecně bych to definoval, že naprosto nejlepším způsobem zajetí brzdových destiček je postupné zatížení (ale rychlé klidně během pár kilometrů), zahřátí na jejich mezní použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu HaHaaa , což bohužel vyžaduje již dost zkušeností a nadprůměrný cit pro ty brzdy. Takže získané zkušenosti jsou přímoúměrné počtu zničených destiček.

Pokud brzdy přehřejete, což je poměrně častý problém, přehřátí způsobí rozpraskání brzdového materiálu již u nových destiček, které se pak dost drolí, odlamují se kraje destiček a málo vydrží. Ani nedostatečné zajetí není pro brzdy dobré, brzdy nebudou mít maximální možný brzdný účinek a navíc nedostatečné zahřátí při zajíždění pak často způsobuje vylučování pojiva (např. pryskyřice) na brzdový kotouč, který se tam hezky nanese a optimální brzdný účinek jde také do kopru.

Jak jsme si řekli, jsou materiály, kdy je vlastně zajetí pomalu zbytečné a pak takové kde je nezbytné. Třeba takové EBC BlueStuff, ačkoli to jsou vytrvalostní závodní destičky, jsou na zajetí nejméně háklivé, jejich vlastnosti jsou hodně podobné ať je zajedete dobře nebo špatně. Ferodo DS2500 zajetí vyžadují, ale zase rozdíl u špatně zajetých není tak markatní, naopak je zde poznat (okamžitě), pokud je přepálíte.EBC YellowStuff a RedStuff zajetí nevyžadují, ale pokud je přehřejete, dojde okamžitě ke změně charakteristiky materiálu (zde nikoli k rozpraskání) a okamžité ztrátě brzdného účinku a následného brutálně rychlého opotřebení brzdného materiálu. Je tedy nutné správně vybírat, pokud je nepotřebujete, nebrat zbytečně závodní materiál jen proto, abych o tom mohl psát na fóru, a hlavně je správně zajet...
Pokusil jsem se pro Vás udělat jakousi „kuchařku“ zajíždění destiček. Nechci to nějak moc hodnotit a srovnávat je mezi sebou (ono to je dost individuální), nicméně uvedu pár postřehů a že dle mě optimální pro více než polovinu z Vás je kombinace kotoučů EBC (ať již Premium, pokud není dostatečný budget, nebo TurboGroove) a brzdových destiček Ferodo DS2500…
Dále mám vypozorované, že při zajíždění je vhodné začínat brzdit z rychlosti cca 120km/h, druhou polovinu zajíždění postupně zvyšovat rychlost i klidně na 150km/h, spíš jde o to, aby po opravdu 4s dlouhém brždění 50% tlakem byla ta rychlost někde okolo 50km/h...
EBC desky (GreenStuff, YellowStuff, RedStuff, BlueStuff) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit...
V případě okamžitého nasazení na okruhu (kam mimochodem kromě BS nejsou moc vhodné) zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 40x (u YS a RS, kvůli sjetí ochranné zajížděcí vrstvy) u BS stačí tak 30x nechá si toho hodně líbit…
Ferodo DS2500 ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud máte ABS nebo auto s hmotností nad 1000kg, tudíž je co nejvíc na okruhu šetřit (což jde většinou dost těžko)...
Ferodo DS3000, DS1.11 ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, pak si člověk stejně dá chvíli oraz, desky vychladnou a do druhého stintu jsou v dobré formě...
XYZ Street (šedé) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud nemáte předimensované brzdové kotouče...
XYZ Race (zelené) ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, po vychladnutí jsou desky v pohodě...
Perličky a postřehy z praxe:
Řekl jsem, že nejlepší je zahřát destičky na jejich maximální použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu...
Což se v mnoha případech ukázalo jako opravdový problém, zažil jsem totální zničení Ferodo DS2500 za 15min, EBC RedStuff za 10min a YellowStuff za 20min...
Myslel jsem si, že přepálit DS3000 se tak často nepovede
Což se sice potvrdilo, ale vůbec jsem netušil, že lze nové Ferodo DS3000 rozpálit tak, že z disků dokonce "vytekly" středové pokličky a přestože destičky to přežily, výrazně poničily úplně nové brzdové kotouče EBC TurboGroove a zkrátily jejich životnost na 50%.
EBC GS ... opravdu náhrada OEM desek, nelze od ní očekávat velký výkon a špatně funguje na těžkých autech
EBC RS ... slabší směs z rodiny „keramických“ materiálů. Pokud jezdíte s autem na projížďky a ne moc rychle, ani nepoznáte, že brzdný účinek není nijak závratný, ale na druhou stranu oceníte, že moc nepráší a hezky vypadají (jsou přeci červené)…
EBC YS ... směs, které jsem já nepřišel na chuť a vůbec nevím komu ji doporučit. Lidem, kteří se jen vozí, přinese navíc oproti RedStuff pouze více špinavá kola, pokud tuto destičku vezmete na okruh, poměrně snadno ji přehřejete, navíc tyto materiály reagují na přehřátí výrazným úbytkem brzdného účinku a také výrazným zkrácením životnosti…
EBC BS ... jsou opravdu takové nejméně zničitelné, nicméně i jejich brzdný účinek je ze všech závodních destiček nejslabší. Vhodné jsou pro vytrvalostní závody a pro začátečníky na okruhu...
DS2500 ... pokud se v prvopočátku nepřepálí, jsou na normální ostré ježdění po okreskách super a ani nepískají, nicméně většina lidí se přesvědčila, že na okruh nejsou...
DS3000 ... super destička nejvíce náchylná na zajetí, nicméně nejlepší brzdný účinek za cenu menší životnosti jak destiček tak i kotoučů, nedoporučuju je na obyč kotouče, vyzkoušeno na EBC TurboGroove... DS3000 vyžadují zajetí správné, jinak při špatném zajetí brzdí hůř než DS2500…
DS1.11 ... super destička, méně náchylná na zajetí, ale přesto je vhodné to správně provést. Pokud se s ní naučíte brzdit, vydrží hodně dlouho a je pak i hodně šetrná ke kotoučům. Lze použít na sériové, nicméně doporučuju EBC TurboGroove. Hodně používáme v kitech XYZ, destička je hodně univerzální, jezdíme je celoročně. Také vyžaduje ráno po vyjetí z garáže lehké probrždění…
XYZ Street ... jsou destičky svým projevem hodně podobné Ferodu DS2500, brzdný účinek je o malinko menší, ale zase snesou o kousek větší teplotu. Na normální ježdění super, navíc kity mají většinou větší a tudíž i lépe chlazené kotouče, takže teploty jsou pak nižší…
XYZ Race ... destičky nejsou moc náchylné na zajetí, nicméně správné zajetí je pro ně dobré. Na okruhu snesou velké zatížení a hodně vydrží. Brzdný účinek je o něco menší než Ferodo DS1.11, ke kotoučům jsou hodně šetrné. Ježdění v normálním provozu je možné, ale chtějí po vyjetí z garáže lehce probrzdit, aby se trošku zahřály…
Technické parametry jednotlivých směsí s použitelným teplotním rozsahem...
Pokud máte však nějaké zkušenosti, nenechte se zmást obrovským rozsahem EBC, nejenže to je u destiček neobvyklé, ale v praxi se ukázalo, že ačkoli výrobce uvádí toto nádherné rozpětí, je skutečnosti je bohužel o hodně nižší a spíše to koresponduje s mými postřehy. Dopsal jsem tedy pod oficiálně uváděné rozpětí také mnou odhadnuté použitelné...
EBC GreenStuff
materiál ... organické pojivo s měkkými částicemi
koeficient tření dle výrobce ... maximálně 0.55μ
můj pocit tak maximálně 0.40μ
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 650°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 0°C až 300°C
EBC RedStuff
materiál ... semi keramický materiál
koeficient tření dle výrobce ... maximálně 0.50μ
s tímto bych v podstatě souhlasil, pokud však se brzdí častěji a stoupá teplota, koeficient určitě o něco klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 750°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 50°C až 400°C
EBC YellowStuff
materiál ... semi keramický materiál
koeficient tření dle výrobce ... rozsah 0.30μ až 0.50μ
tento koeficient dle mě zhruba pocitově sedí, nicméně zase delším brzděním a vyšší teplotou spíše klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 0°C až 900°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 50°C až 500°C
EBC BlueStuff
materiál ... organické pojivo s měkkými částicemi
koeficient tření dle výrobce ... rozsah 0.40μ až 0.70μ
v praxi bych řekl okolo 0.50μ, problém je, že u těchto destiček koeficient tření delším brzděním spíš klesá
pracovní teplota dle výrobce ... 150°C až 900°C
pracovní teplota dle mých zkušeností ... 150°C až 750°C
Ferodo DS2500
materiál ... organické pojivo s měkkými kovovými částicemi
koeficient tření ... maximálně 0.50μ
pracovní teplota ... 100°C až 450°C
Ferodo DS3000
materiál ... organické pojivo s měkkými kovovými částicemi
koeficient tření ... maximálně 0.62μ s progresivním průběhem
pracovní teplota ... 250°C až 750°C
Ferodo DS1.11
materiál ... siloxan
koeficient tření ... maximálně 0.51μ
pracovní teplota ... 200°C až 800°C
XYZ Street
materiál ... keramika + měkké kovové částice
koeficient tření ... 0.46μ až 0.53μ
pracovní teplota ... 90°C až 550°C
XYZ Race
materiál ... karbon s kovovými částicemi a grafitem
koeficient tření ... téměř konstantní s malou odchylkou okolo 0.50μ
pracovní teplota ... 250°C až 800°C
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
-
- Test driver
- Příspěvky: 4915
- Registrován: 28.01.2009 22:46
- Bydliště: Zlín
Re: Brzdy
Dalo, ale mán zkušenost s více odkazy, kdy byl odkaz později zrušen a jelikož nastala diskuze na deseti stránkách na něj, pak čtenář nevěděl o čem je řeč a na co se reaguje. 
Ps: Feroda 1425 jsem měl na kotoučích Brembo - předek -OK
Hodně členů předhazuje zkušenosti , když jsem jezdil Most .............. 

Ps: Feroda 1425 jsem měl na kotoučích Brembo - předek -OK


BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů