TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 24.08.2014 11:32

Ahojte,
moji závadu jsem tu ve výčtu nenašel, takže zakládám nové téma, než se objednám na servis.

Popis vzniku závady - při jízdě (po cca 150 km) začla náhle stoupat teplota motoru. S vypětím jsem doskákal na místo, kde bylo možné auto odstavit - poslední metry ztrácelo výkon, předpokládám ochrana motoru před přehřátím.
Provedena kontrola:
chladicí kapalina - hladina v pořádku v polovině MIN-MAX, čistá, měněná na jaře
ventilátor na chladiči jede naplno
topení netopí
hadice k chladiči studené.

Zkusil jsem motor natočit, hadice zůstavají studené, po pár minutách zase začne teplota šplhat.

Čili moje podezření je čerpadlo - máte zkušenost, že by upadla vrtulka čerpadla, ulámaly se lamely a nebo tak něco? Lze poznat např. v expanzce průtokem, že čerpadlo běží?
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13502
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od stano. » 24.08.2014 20:03

Vodna pumpa. Alebo termostat. Alebo prasknuta hlava a tlaci vyfuk do vody (casta zavada TDDi). Ked zahrejes motor (voda este nema 100 stupnov) a otvoris nadrzku, odfukne pretlak?

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 24.08.2014 21:56

Diky. Za tipy...
Tak jsem zkusil jeste dalsi patrani - zkusil jsem profouknout odvzdusnovaci hadicku termostatu, ale restriktor je pruchozi.
Pak zkusebni jizda, cca 2,5 km, motor se podezrele rychle ohrival - venku 18°C a po ca 1 km se rucka teploty pohla, po tech 2,5 km tak v 1/3 stupnice (obvykle je na 1/3 tak po 6-8 km). Domecek termostatu a hadice kolem teple (tak tak udrzet ruku), hlava take. Topeni samozrejme dava studeny vzduch, normalne vlazi sotva se lehce pohne rucka teplomeru.
Po te jsem tedy povolil vicko expanzky, lehounce si zasycelo, odpovidajicne k teplote, rekl bych - nic mimoradneho.

Tak uvidime, termostat a cerpadlo by byly 'fajn', praskla hlava by mi zrovna radost neudelala...
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13502
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od stano. » 25.08.2014 08:30

Ked je termostat horuci a kurenie je studene, tak skus este hadicu maleho motoroveho obehu - kde sa odpaja hadica do kurenia a robi to "skratku" cez chladic. Inak povedane, je to hadica medzi vstupom a vystupom vody z motora.
A kurenie ma studene aj hadice (tie, co idu od motora cez prepazku do kabiny)? Nech vylucime pokazenu klapku.

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 25.08.2014 09:10

Aha, tak ta hadice mezi termostatem a blokem motoru - jde podel bloku vodorovne - tedy rekneme obtok chladice - se po startu zacla pomalicku ohrivat, po zkusebni jizde byla tepla tez.
Topeni den pred projevenim prehrivani normalne fungovalo, klapka chodi - slysim dorazy, ale hadice jsem nekontroloval.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13502
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od stano. » 25.08.2014 11:42

Voda v tej hadici musi mat rovnaku teplotu ako ukazuje cidlo. Cez nu prudi voda neustale. Ak je tato voda horuca, termostat by sa mal otvorit...
Ak bola hadica iba tepla, rucicka teplomeru sa nemala ani pohnut.

Nepouzival si nejaky zazracny pripravok na utesnenie chladiaceho systemu?

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 25.08.2014 12:30

Jasne, tak to ja zkusim jeste jednu jizdu s ohratim na provozni teplotu. A budu pozorovat teplotu v obtoku chladice a teplotu na pristrojovce.

Zadne kouzelne vodicky jsem nedaval, na jare jsem menil chl. kapalinu (dle specifikace Ford, mix 50/50), od te doby najeto cca 5000 km, bez problemu.

Prave me mate, ze se takto zacal motor prehrivat v prubehu jizdy, po cca 150 km jizdy v kuse a to fakt fofrem (rucka vystoupala nahoru tak za 1 minutu?) Po cca 5 minutach pauzy ukazuje teplomer normalni stav, ale zas behem chvilky vystoupa.

Bez rozdelani asi nic moc dalsiho nevyspekulujeme, asi je klidne mozne i to, ze se nejak rozpadl termostat a zustava porad zavreny.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 25.08.2014 20:38

Takže, pro jistotu jsem si vyměnil termostat, abych věděl na čem. Čerpadlo očividně funguje jak má, obtok chladiče se zahřívá, takže tam problém není.
Topení netopí, hadice k němu zůstávají podezřele studené.
Po ohřátí motoru a odvzdušnění systému zkouším jet vcelku piánko, dokud nezačne růst zase teplota (tj. termostatem to fakt nebylo) a v tu chvíli zastavuju a nechávám ofrknout expanzku.
Probublala festovně, takže je jasno. Hlava musí dolů tak jako tak.
Uvidím teda co z toho bude.

Každopádně u mě má focus první vážnou závadu, což na 220 tis km (mám ho od 133 tis) není zlý. Taky doufám, že to tím skončí...

Tudíž díky za konzultace.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
pzi
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2223
Registrován: 31.10.2009 20:39
Bydliště: Hluboká nad Vltavou

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od pzi » 25.08.2014 22:21

Jestli auto netopí a chladiče studené tak chyba je v cirkulaci vody(čerpadlo, ucpané trubky, zavzdušněné) malý okruh k topení se musí ohřát vždy.
C max 1.8 flexifuel titanium
Fiesta 1.4 Ghia
Škoda Rapid spaceback 1.0tsi 81kw
Bol Ff1 combi St 170
Bol Ff1 combi tddi colorado
Bol Ff1 sedan

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 01.09.2014 13:53

Takže je jasno - podezření se potvrdilo - prasklá hlava.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13502
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od stano. » 01.09.2014 19:04

Ako som pisal, casta zavada TDDi. Bohuzial, ta najhorsia varianta. Celkom mastna oprava :(

Uživatelský avatar
Jardak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2713
Registrován: 10.01.2010 10:52
Bydliště: Kaznějov

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od Jardak » 01.09.2014 20:10

Pokud to bude dělat ve svý režii, tak to není zas tak hrozný.... Jinou hlavu seženeš za pár korun, třeba tady za 1200 kč : http://auto.bazos.cz/inzerat/37261518/Hlava-valcu.php
Těsnění hlavy 1000 kč, těs. víka, sání, výfuk dalších cca 1000 kč, možná ještě rozvody cca 800 kč.
Těch 4 - 5 tkč se ještě asi vyplatí do toho auta strčit.
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,

Uživatelský avatar
pepo30
Nováček
Nováček
Příspěvky: 92
Registrován: 26.03.2011 10:31
Bydliště: Sereď (SVK)

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od pepo30 » 01.09.2014 20:20

Kolko vyjde taka oprava...?
Ford Focus combi 2,0 TDCi rv.2009

Uživatelský avatar
Jardak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2713
Registrován: 10.01.2010 10:52
Bydliště: Kaznějov

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od Jardak » 01.09.2014 20:26

Vždyť to o příspěvek výše píšu.... :nixw:
Samozřejmě pokud to bude dělat servis může to být klidně dvojnásobek....
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3115
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: TDDi - přehřívání, bez ztráty chl. kapaliny

Příspěvek od jenikHK » 03.09.2014 11:55

Ještě si dovolím upřesnění:

- příčinou prasklé hlavy bylo (jak jinak) přehřátí motoru.
- přehřátí motoru bylo důsledkem selhání čerpadla chladicí kapaliny. Lopatkové kolo (plastové) má v sobě zastříknutou matici, kterážto je následně našroubována na hřídelce čerpadla. Právě matice se v plastu uvolnila a náhodně protáčela. Pikantní na tom bylo, že (nejčastěji za studena) se lopatkové kolo otáčelo spolu hřídelkou, po ohřátí se začlo protáčet.
- hlava šla na zavaření a repasi (z vrakoviště/inzerce by pravda vyšla levněji, ale bez záruky, že bude po montáži vše fungovat).

Ještě několik postřehů (aneb po bitvě je každý generál):

- to, že nefunguje čerpadlo jak má, se dalo zřejmě postřehnout předem - všiml jsem si při jedné kratší jízdě (ca 8 km do kopce s hodinovou pauzou po 8 km s kopce), že běží sahara - obvykle motor potřebuje cca 15 km souvislé jízdy, aby se ohřál aspoň na provozní teplotu. Tj. sahara by po této ujeté vzdálenosti běžet neměla. Tuto skutečnost jsem zaregistroval, ale nevěnoval jí pozornost - teploměr neukazoval nic podezřelého.
- mezi okamžikem, kdy začla růst teplota na teploměru na přístrojovce a odstavením jsem ujel pouhý 1km v ca 5% stoupání, než bylo možné auto bezpečně odstavit. Zřejmě toto stačilo k prasknutí hlavy... Teploměr je řízen ŘJ motoru a když už indikuje přehřívání, může být pozdě..
- pokud bych vyměnil čerpadlo preventivně, k prasknutí hlavy by pravděpodobně nikdy nedošlo.
- úsporné opatření - lopatkové kolo z plastu machájící se v horké vodě - navrhuju na metál.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Odpovědět

Zpět na „Focus - naftové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 0 hostů